Pierwsza gra Logopasji.
No to właśnie teraz jedno z nich spełniłam 🙂 W poście, który traktował o podsumowaniu roku 2014 napisałam, że rozpoczęłam współpracę z Agatą – grafikiem z Gdańska. Wspominałam też, że z naszych dotychczasowych działań powstała bardzo rozbudowana pomoc przydatna w prowadzeniu terapii logopedycznej dzieci jak i dorosłych. Etap testów i wszelakich poprawek został zakończony. Wszystko zostało dopięte na ostatni guzik i voila! Gra gotowa!
W dzisiejszym poście pokażę Ci jak wygląda moja pomoc, do czego służy i jak jej używać. A jakby tego było mało opiszę Ci dodatkowo wiele wersji innych gier z wykorzystaniem kart z pakietu. Zaparz sobie herbatę, usiądź wygodnie. Zapraszam Cię do lektury długiego pasta 🙂
„Marzenia się nie spełniają. Marzenia się spełnia”.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
i stymulacja funkcji poznawczych
Pierwsza gra Logopasji
Tak, tak. To jest dumny tytuł mojej pomocy 🙂 Jest ona przeznaczona do ćwiczeń artykulacyjnych warg i języka ale wcale nie musisz jej do tego wykorzystywać. Nagrałam specjalnie dla Ciebie wyjątkowy filmik instruktażowy jak wykonywać wszystkie ruchy warg i języka. Grę zaprojektowałam w taki sposób, że z jednej strony wszystkie obrazki wykorzystasz do ćwiczeń narządów artykulacyjnych. Jeżeli jednak nie chcesz ćwiczyć buzi to nie musisz, ponieważ karty mają w sobie drugie dno – kształtowanie myślenia, koncentracji, pamięci i spostrzegania wzrokowego. Dlatego nadaje się zarówno dla dzieci w normie jak i tych, które mają problemy rozwojowe, na różnych etapach terapii. To jest właśnie wielki sekret tej gry i jej możliwości.
Gra Logopasji – co zawiera pakiet podstawowy?
Składa się on z 29 kart formatu A6 (ciut większego, jak mam być szczera), które pod kątem graficznym są rewelacyjne. Wiesz, jak bardzo estetyka pomocy jest dla mnie ważna. Dlatego, gdy już podjęłam się realizacji swojego marzenia, jakim było stworzenie i wydanie gry, staram się zadbać także i o stronę graficzną. Bardzo często ilustracje w wielu pomocach mnie denerwują, bo są albo dziecinne albo pachną czasami PRL-u. Zawsze mnie to denerwuje. Zadaje sobie wtedy pytanie – czy nie można było tego zrobić inaczej? No i odpowiedź jest prosta – Można!!! 🙂
Ok. Przejdę dalej, bo na temat obrazków w grach, pomocach, itd. mogłabym mówić / pisać długo 😉 Tak jak wspominałam zestaw podstawowy zawiera 29 kart. Do zestawu podstawowego powstały 4 dodatki, o których nieco później. Dodatki z jednej strony powstały z myślą urozmaicania ćwiczeń narządów artykulacyjny, ale również po to, żeby stymulować funkcje poznawcze.
Zestaw podstawowy
To 29 kart, które powstały z myślą kształtowania sprawności warg i języka. Wszystkie ilustracje przedstawiają konkretne ćwiczenie narządów artykulacyjnych. Oto kilka z nich, spójrz: chomik, balony, piła i cukierek.
Oczywiście, na początku korzystanie z tego zestawu możesz ograniczyć wyłącznie do pokazywania dziecku obrazków, żeby kojarzyło kartę z konkretną nazwą i ruchem warg i języka. Ale, gdy to już opanuje samo pokazywanie może być nudne, więc warto je urozmaicić, jak? Piszę o tym pod koniec tego posta 🙂
Ps. Dodatki nie są uszeregowane w kolejności od 1 do 4, ale w kolejności ich fajności i złożenia 🙂
Ps. Karty podstawowe mają bardzo dużo opcji wykorzystania, które opisałam poniżej. Jest ich mnóstwo!
Dodatek 4 – Skojarzenia
Są to karty, które powstały z myślą łączenia ich w pary z kartami z zestawu podstawowego. Może ono odbywać się przypadkowo. Po prostu wybierasz ćwiczenia, które chcesz wykonać z dzieckiem i to jest dla Ciebie najważniejsze. Karty z dodatku są uatrakcyjnieniem zadań.
Ale ich łączenie może przebiegać w bardziej usystematyzowany sposób. Wtedy ważniejsze od ćwiczeń narządów artykulacyjnych jest ćwiczenie myślenia przez analogię. Grup do tego wariantu gry jest 6 (Gdzie mieszka? Co je? Do czego służy? W czym jest? Część całości. Skojarzenia do wyjaśnienia). Oto przykład. Odgadnij zasadę i dołóż ostatni obrazek do zestawu.
Dodatek 1 – Różnice
Przyznam się szczerze, że jest on najtrudniejszy ze wszystkich dodatków. Kiedy graficzka podesłała mi te karty do wglądu, musiałam się nieźle natrudzić, żeby znaleźć różnice na wielu kartach. Zawsze pomiędzy kartą z zestawu podstawowego i kartą z dodatku są 4 szczegóły, które je różnią. Zerknij na zdjęcie i spróbuj je zobaczyć!
Ze względu na poziom tych kart można je wykorzystywać w pracy z osobami dorosłymi. Na pewno będą musiały trochę pogłówkować i dokładnie się przypatrzeć, by odszukać i prawidłowo wskazać wszystkie różnice pomiędzy obrazkami. A wierz mi, te obrazki nie są najtrudniejsze 🙂
Dodatek 2 – Karty czarno – białe
Jest to jeden z prostszych dodatków. Są przeznaczone dla dzieci najmłodszych lub do terapii dzieci, u których trzeba w stymulować spostrzeganie wzrokowe i umiejętność dobierania w pary obrazków takich samych, ale nieidentycznych. Obrazki czarno – białe wyglądają tak, przypominają kolorowanki. Są czarno – białą wersją kart podstawowych.
Dodatek 3 – Kontury
Natomiast obrazki konturowe prezentują się w następujący sposób. To czarnobiały obrazek bez szczegółów.
Specjalnie pokazałam takie same obrazki z dwóch dodatków, żebyś mogła zobaczyć różnicę między nimi.
Ps. Każdy dodatek osobno, jak i wszystkie razem mają tyle zastosowań, że głowa mała! Serio! Serio! Zobacz sama. Opisałam je poniżej!
Gra Logopasji
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
i stymulacja funkcji poznawczych
– zestaw podstawowy alternatywnie
Poniżej opisałam kilka pomysłów na to, w jaki sposób wykorzystać maksymalnie karty z zestawu podstawowego. Niewielkim nakładem czasu i sił, można się tymi kartami bawić do końca świata i o jeden dzień dłużej…No dobra, dwa 🙂
Czego nie ma?
Rozkładasz przez dzieckiem wybrane karty, proponuję zacząć od 2 i stopniowo zwiększać ich liczbę. Z dziećmi starszymi można spokojnie zacząć od 3 – 4 kart. Dziecko zapoznaje się z kartami, nazywa je, wykonuje ćwiczenie buzi i języka i… zamyka oczy. Zabierasz jedną z kart i zadajesz pytanie Czego nie ma? Dziecko odpowiada Nie ma… W tym zadaniu prócz pamięci i koncentracji trenujesz fleksję.
Dziury w serze, czarne szczebelki i lornetka
Są to pomysły na dodatkowe ćwiczenie percepcji wzrokowej. Musisz jedynie przygotować papierowy se, szczebelki i lornetkę 🙂 Dzieciaki to uwielbiają.
Kolorowo
Jako dodatkowe rozwiązanie możesz wprowadzić naukę kolorów. Wystarczy mieć kostkę z kolorami lub rozpisać kod na kostkę z oczkami. Zupełnie inne zadanie gotowe a karty wciąż te same!
Matematycznie
W tym wariancie proponuję korzystać z dwóch kostek. Gdy chcę dodawać należy przygotować np. koła z wynikami: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12. Kiedy chcesz mnożyć na kołach będą następujące liczby: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 18, 20, 24, 25, 30, 36.
Zagadki
W momencie, kiedy dziecko zapozna się ze wszystkimi kartami i będzie je kojarzyć, bez problemu odgadnie, że coś kolorowego, co dmuchamy np. na urodziny lub zabawy to balony lub, że coś co lata i mieszka w gnieździe to ptak. Zamiana ról z dzieckiem, jak zawsze i wszędzie, jest wskazana!
Zakrywające układanki
Na pewno wiesz, że puzzle nie działają stymulująco na dzieci ale układanki jak najbardziej. Do tej pory, kiedy proponowałaś dziecku ułożenie układanki chciałaś, żeby po jej wykonaniu coś wyszło, np. przedmiot, zwierzak, itp. Tym razem zadanie dziecka polega na zakryciu całego obrazka. Jest to pewien rodzaj układanki. Tyle, że jednym punktem odniesienia jest kształt karty. Popatrz:
Ćwiczenie sekwencyjnej pamięci słuchowej
Rozłóż przed dzieckiem wybrane karty. Liczba kart zależy od Ciebie. Daj dziecku 3 lub 4 żetony, pionki lub papierowe koła i poproś o zaznaczenie w odpowiedniej kolejności kart, np.: pająk, buziaki, pędzel, kula.
Kiedy dziecko ustawi pionki w odpowiedni sposób, zaproponuj wykonanie ćwiczenia np. drugiego lub ostatniego, by oprócz ćwiczeń warg i języka, jeszcze bardziej wpłynąć na pamięć.
Bajki logopedyczne
Wybierasz karty z ćwiczeniami, które chcesz wykonać. Rozpoczynasz opowiadanie bajeczki razem z pokazywaniem ćwiczeń narządów artykulacyjnych. Możesz zacząć tak:
Dawno, dawno temu w głębokim oceanie mieszkała rybka, która marzyła o tym, żeby latać. Nie było dnia, żeby nie myślała o lataniu ogromnym samolotem z pomarańczowym śmigłem.
Pewnego dnia postanowiła opuścić kolorową rafę koralową i popłynąć do brzegu oceanu. Ku jej zdziwieniu zobaczyła tam małpkę, która moczyła nogi w wodzie.
– Małpko, małpko bardzo chciałabym latać. Czy możesz mi pomóc spełnić moje marzenie? – spytała nieśmiało.
– Niestety nie – odrzekła małpka.
– Ale chyba wiem, kto mógłby to zrobić…
Prawda, że zapowiada się ciekawie? 😉
Gra Logopasji – wszystkie karty
Czytanie Metodą Sylabową
W tym przypadku nie ma co za dużo tłumaczyć. Wybierasz sobie np. samogłoski lub paradygmat jakiejś głoski. Opracowujesz je na kartonikach i pomoc gotowa. Do nauki czytania wyrażeń dźwiękonaśladowczych karty też się przydadzą 🙂 Sprawdzone!
Ćwiczenie kategoryzacji
Tutaj się bardzo duża dowolność. Karty można segregować:
kolorami:
np. na zwierzęta i przedmioty:
rodzajami kart:
Zawsze podkreślam następującą zasadę. Materiał, który nadaje się do kategoryzacji nadaje się również do ćwiczenia wykluczania. Tym razem jest podobnie!
Ćwiczenia wykluczania
Co nie pasuje?
Co nie pasuje?
Co nie pasuje?
Co nie pasuje?
Przykładów jest całe mnóstwo!!!
Ćwiczenia naśladowania
Pokaż jak…
…słoń pije wodę:
…mucha lata:
Zagadki II
Co jest w rzeczywistości większe?
A może szeregi tyle, że nieco inne:
Gra Logopasji – najlepsza informacja…
… jest taka, że obojętnie, skąd jesteś i gdzie teraz przebywasz możesz mieć tę grę już jutro u siebie! Do wersji podstawowej otrzymasz również filmik instruktażowy. Jesteś ciekawa jak to zrobić?
Wspaniałe pomysły! Piękna graficznie gra! Czy można kupić ją? Brakuję mi pomysłów i materiałów na pracę z synem, a ta gra bardzo by się przydała!