Nos w nos. Ajtejnatywy odcinek 8.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Nos w nos

Dziś, może ku Twojemu zdziwieniu, post będzie krótki, zwięzły i na temat 😉 Permanentny brak czasu to zjawisko, które ostatnio znam aż nazbyt dobrze! Zanim jednak przejdę do rzeczy zacznę od początku.

Pracując z dziećmi ważne jest to aby posiadać takie gry / zabawy / ćwiczenia wykonane samodzielnie lub kupione, żeby zainteresować nimi małych krytyków. Istotne jest, by proponować zadania kształtujące różne umiejętności w różny sposób. Dlatego warto gromadzić systematycznie gry i pomoce, żeby mieć w zanadrzu wiele możliwości do tworzenia fajnych zajęć.

Dziś trochę o grze Nos w nos. Jest to gra zapachowa, którą wykorzystuję do pracy z dziećmi w normie!!! Uważam, że dzieciakom z większymi problemami powinno się przedstawiać zapachy maksymalnie naturalnie. Niektóre wersje z alternatywnych zastosowań przydają się podczas terapii z dziećmi zaburzonymi.
Zapraszam do lektury!

Nos w nos

Co jest w pudełku?

6 pojemników z zapachami (szkoda, że zapachów jest tak mało i że woń słabnie po pewnym czasie używania) 

nos w nos 2

24 karty z obrazkami, pasującymi do zapachów

nos w nos 1

Duża plansza z obrazkiem

nos w nos 3

(Nie)potrzebne ramki 😉

nos w nos 4

Autor proponuje 3 gry:

  • Memo z zapachem,
  • Memo bez zapachów,
  • Loteryjkę.

Wszystkie z nich zostały opisane w instrukcji obsługi.

Ja najczęściej wykorzystuję trzecią grę. Rozkładam przed dzieckiem na stoliku karty z obrazkami “zapachów” (zazwyczaj są to karty z zakresu 3 zapachów). Daję powąchać dziecku zapach “uwięziony” w pudełeczku i proszę o znalezienie kart pasujących do niego. Kiedy bawię się z dzieckiem starszym 6 – 7 letnim wykorzystuję jednocześnie wszystkie karty z obrazkami.

Nos w nos ajtejnatywnie

Wyszukiwanie elementów na planszy

Pokazuję dziecku planszę. Najpierw dziecko się jej przygląda. Gdy już wie co gdzie się znajduje, daję mu wybraną kartę. Zadaniem dziecka jest odszukać element z karty na dużej planszy i wskazać go palcem.

Starsze dzieci starają się opisać przedmiot, co się z nim dzieje na obrazku, gdzie się znajduje, czy na czymś leży, czy ktoś go używa, itd.

Na przykład:

nos w nos 9

Dziecko szuka wanny i pokazuję ją. 

nos w nos 3

Starszak mówi: Wanna jest w łazience. Stoi obok pralki. Jest pełna wody i piany.

Zadawanie pytań

Ponownie bawimy się dużą planszą. Dziecko losuje jedną kartę z obrazkiem. Na planszy musi odnaleźć wylosowany obrazek ale nie zdradzając przy tym, co się na nim kryje. Załóżmy, że wylosowało miętową herbatę.

nos w nos 11
Musi teraz tak zadać pytanie.
Pierwszy rodzaj pytania to taki, żeby odpowiedzią na nie była miętowa herbata.
Czyli np. Co stoi na stole w pokoju?
Druga wersja pytania, to pytania ciut prostsze. Zadaniem dziecka jest zapytać się o ten przedmiot.
Czyli w tym przypadku: Gdzie jest miętowa herbata?
Oczywiście, jak zawsze ważna jest zamiana ról!

Eliminacja

Rozkładam przed dzieckiem wybrane karty. Wybieram sobie jedną z nich w myślach. Dziecko musi zadawać mi pytania, na które ja mogę odpowiadać tylko tak lub nie. Zadaniem dziecka jest poprzez drogę eliminacji tak myśleć i zadawać pytania, by przez ich jak najmniejszą liczbę odgadnąć, który obrazek wybrałam.

nos w nos 12

Na przykład: Czy to jest do picia? Nie. Czy to jest do jedzenia? Tak. Czy to się piecze? Tak. Czy to jest szarlotka? Tak.

Zapachy do ramek

Każdy pojemnik z zapachem ma swój numerek.

nos w nos 5

Dziecko rzuca kostką i wypada mu np. 4. Wącha zapach z pudełeczka. Jest to zapach mydlin.

nos w nos 12

Jego wyzwaniem jest zidentyfikować zapach i odnaleźć odpowiedni obrazek. Gdy już to zrobi musi umieścić kartonik w odpowiedniej ramce.
Ps. Sprawdzałam czy każdy obrazek jest jednoznaczny, kiedy szuka się do niego ramki. Odpowiadam: Tak. Także śmiało do dzieła.

nos w nos 6

nos w nos 7

Podsumowanie

Jak widzisz Nos w nos to gra, która nie tylko działa na zmysł zapachu ale również, w dużej mierze, na syntezę i analizę wzrokową. Jest to ciekawa gra, która wzbogaci Twój warsztat. No i oczywiście, mam nadzieję, że zabawy ajtejnatywne też Ci się spodobały 🙂


Spodobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak, to świetnie! DOŁĄCZ do pozostałych a otrzymasz mojego e-booka Diagnoza logopedyczna w pigułce oraz innych BEZPŁATNYCH materiałów. Czasem powiadomię Cię też o moich najnowszych artykułach. Doceniam to, że tu jesteś. A teraz...

Wpisz imię

Podaj e-mail

Coś podobnego!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Posted in Ajtejnatywy, Blog and tagged , , , , .

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *