Łączenie cech. Piankowe auta.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

łączenie cech

Ćwiczenia polegające na łączeniu cech, w których zadaniem dziecka jest scalić 2 lub więcej odrębnych cech w 1 spójną całość, są bardzo fajne, ponieważ:

  • rozwijają myślenie,
  • koncentrację,
  • pamięć
  • analizę i syntezę wzrokową,
  • są wstępem do nauki matematyki,
  • oraz doskonalą także opanowywanie zasad gramatyki języka.

Tylko co zrobić, kiedy dziecko nie wie skąd bierze się dany obrazek / element w tym lub innym miejscu a tłumaczenia, pokazywania na nic się zdają? Z pomocą przychodzi wtedy złota zasada – nauka przez działanie!

W dzisiejszym wpisie o autach, kołach, piankach, rzepach i łączeniu 2 cech! Zapraszam.

Tak jak wspomniałam przed chwilą miło jest, gdy pokazujesz dziecku planszę, obrazki podajesz 2, 3 przykłady i głowa dziecka trybi 😉 Ale czasem pomimo wielu prób, przykładów dziecko ma z łączeniem np. 2 cech bardzo duży problem. Jasne, że może mu brakować innych umiejętności i to też warto, a nawet trzeba wziąć pod uwagę. Załóżmy jednak, że zrobiłaś wszystko co mogłaś a tu dalej nic! Ja też miałam taką sytuację kilka miesięcy temu. Dlatego zrobiłam to co Ci pokazuję, bo pomogło, zadziałało 😉

Co przygotowałam do zadań?

Piankowe auta z rzepaki

łączenie cech 1

1 duży rzep jest także pod spodem auta.

Koła z rzepami (teraz każdy kolor kół zrobiłabym z materiału o inne fakturze)

łączenie cech 2

Rzep jest pod każdym kołem.

Planszę

łączenie cech 3

Planszę można wykorzystywać również do innych zadań tego typu. Planuję dorobić jeszcze zabawę z kwiatami i ich środkami, meble i zwierzęta oraz materiał atematyczny.

I etap zabawy – Budujemy auta, żeby zobaczyć co, skąd i dlaczego 😉

łączenie cech 4

łączenie cech 5

łączenie cech 6

łączenie cech 7

I tak dalej. Po kolei, pomału dziecko patrzy, działa i stara się pojąć.

II etap – Łączenie cech

Kiedy dziecko na początku zajęć wszystkim autom zamontuje koła,

łączenie cech 8

zrozumie skąd się wzięło np. niebieskie auto z czerwonymi kołami, itd. to na koniec zajęć dopasowuje już całe auta w odpowiednie miejsca. Pokazuję 2, 3 przykłady przed ponownym rozpoczęciem zadania.

łączenie cech 9

łączenie cech 10

I dziecko dalej działa 🙂 aby uzupełnić całą planszę.
Na zdjęciu akurat tego nie ma ale często zamieniam dzieciom kolejność aut i kół, żeby była inna niż na początku zadań, żeby dziecko myślało 🙂

Podsumowanie

Samo przygotowanie planszy jest dość czasochłonne, nie ma co tego ukrywać ale uważam, że warto poświęcić 1 wieczór na opracowanie ćwiczenia 🙂 Jestem ciekawa czy podejmiesz się podobnego wyzwania 🙂 Rzecz jasna, można wykorzystać już gotowe,kupione elementy tylko zrobić planszę 🙂 Powodzenia!


Spodobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak, to świetnie! DOŁĄCZ do pozostałych a otrzymasz mojego e-booka Diagnoza logopedyczna w pigułce oraz innych BEZPŁATNYCH materiałów. Czasem powiadomię Cię też o moich najnowszych artykułach. Doceniam to, że tu jesteś. A teraz...

Wpisz imię

Podaj e-mail

Coś podobnego!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Posted in Blog, Ćwiczenia myślenia, Zrób to sam and tagged , , , .

4 Comments

  1. Rewelacja, ogromne dzięki za pomysł, właśnie prowadzę terapię małego wielbiciela motoryzacji i sądzę że teraz bez niechęci podejmie zadanie.

  2. Ulubione ćwiczenie mojej czterolatki, łączy już nie dwie, a trzy cechy. 🙂 I rzeczywiście, lepiej się pracuje, jak trzeba podziałać, odczepić, przyczepić, przyklepać.

  3. Super pomysł, szczególnie tak jak napisałaś dla tych, którzy nie mogą załapać skąd akurat taki element, a nie inny. Do tego coś się dzieje, trzeba użyć rąk i trzeba samemu coś podziałać. Dzieci to lubią:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *