Dziś na tapetę trafiają ćwiczenia logopedyczne.
Bardzo często proste zabawy z dzieckiem mogą wspomóc naturalny rozwój mowy. W poście postaram się podsunąć pomysły na ćwiczenia usprawniające język i wargi oraz ćwiczenia oddechowe, które można wykorzystać w pracy profilaktycznej z dziećmi. Mam nadzieję, że zaproponowane ćwiczenia staną się punktem wyjściowym do tworzenia własnych zabaw dla dzieci.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język i wargi
Zabawy z nutellą, dżemem, miodem:
- posmaruj kąciki ust dziecka np. nutellą – zadaniem dziecka jest zlizać czubkiem języka słodycz,
- wysmaruj usta dziecka np. nutellą – zadaniem dziecka jest zlizać ją z ust zataczając językiem koła,
- nanieś np. nutellę za górne zęby w jamie ustnej dziecka – zadaniem dziecka jest zlizać czubkiem języka słodycz, nie zamykając przy tym ust;
Ćwiczenia ze słomką, chrupkami, słonymi paluszkami, płatkami śniadaniowymi:
- przytrzymywanie słomki wargami w płaszczyźnie poziomej,
- podtrzymywanie słomki pod nosem przy użyciu górnej wargi,
- jedzenie słonych paluszków przy użyciu warg (bez pomocy rąk),
- podnoszenie samymi ustami / językiem płatków śniadaniowych ze stołu,
- przyklejanie kawałka chrupka kukurydzianego pomiędzy nos a górną wargę, następnie odklejanie owego kawałka czubkiem języka;
Bajeczki logopedyczne
To teksty, w których ćwiczenia jezyka i warg są uatrakcyjniane dodatkową fabułą. Kilka publikacji z gotowymi scenariuszami bajek.
Typowe ćwiczenia logopedyczne języka i warg, czyli inaczej śmieszne miny do lusterka
Pomysły na konkretne ruchy artykulatorów można odnaleźć m.in. w:
Ćwiczenia oddechowe
Osobiście dzielę ćwiczenia oddechowe na dwie grupy:
- ćwiczenia kształtujące prawidłowy tor oddechowy u dziecka oraz
- ćwiczenia zasysania, które wpływają na mięsień okrężny warg, na tylną część języka oraz wspomagają koordynację w lini oko – ręka.
Pierwsza grupa zabaw:
Można zaliczyć do niej wszystkie zabawy, w których trzeba nabrać powietrze nosem a wypuścić je ustami. Są to:
- dmuchanie baniek mydlanych,
- zdmuchiwanie świeczek,
- robienie bąbelków w wodzie lub w mleku (używając do tego słomki),
- nadmuchiwanie balona,
- rysowanie przy użyciu dmuchanych mazaków lub malowanie bez używania pędzla,
- zabawy z piórkiem, itp.Oczywiście wszystkie pomysły są dozwolone. Pamiętajcie tylko o: wdech nosem, wydech ustami.
Druga grupa zabaw:
Tutaj potrzebne będą słomki, które mają miejsce zginające się. Dlaczego? Ponieważ, gdy dziecko siedzi przy stoliku na krześle lub na kocu, to zgięcie słomki pomoże w precyzyjniejszym wykonaniu zadania. Przykłady ćwiczeń na zasysanie to:
- przenoszenie płatków śniadaniowych – najlepiej okrągłych – z jednej chusteczki na drugą przy użyciu słomki,
- wyścig ze słomką i skrawkiem papieru – wyznaczamy linię startu i mety. Zadanie dziecka polega na tym, by podtrzymywać skarawek papieu słomką przez zasysanie,
- przenoszenie gwiazdek, przy użyciu słomki, które spadły z nieba, kropek, które zgugiła biedronka, rybek, które wpuszczamy do stawu, itp.
W tych ćwiczeniach fajne jest to, że możemy wymyślać niezliczoną liczbę zadań tematycznych. Co jest istotne przy utrwalaniu słownictwa.
Książki, do których można zajrzeć:
Pamiętajmy!
Opisane powyżej ćwiczenia buzi i języka oraz oddechowe są zabawami, które zostały opracowane po to, by usprawnić artykulatory i wspomóc kształtowanie oddychania nosem. Jednak najważniejszymi ćwiczeniami są sytuacje z życia codziennego: żucie i gryzienie pokarmów stałych, poznawanie nowych smaków i zapachów, próbowanie różnych produktów spożywczych i soków, które mają zróżnicowane konsystencje. Nie zapominajmy o tym i nie wyręczajmy dzieci w tych wszystkich sytuacjach. Nie podawajmy dzieciom „papek” bez smaku i zapachu zamiast zdrowego i pełnowartościowego posiłku. Najwyżej, że taka jest potrzeba, ale to zmienia postać rzeczy.
Ćwiczenia profilaktyczne z założenia są przeznaczone dla ogółu dzieci. W tego rodzaju stymulacji zakłada się, że wszystkie dzieci są zdrowe i nie mają problemów rozwojowych. Dlatego ćwiczenia proponowane powyżej są przeznaczone dla dzieci, które rozwijają się „książkowo” i potrzebują jedynie wspracie prawidłowego rozwoju. Dzieci zaburzone wspomaga się w inny sposób. Przede wszystkim podążając za ściśle, wyznaczonymi indywidualnie, celami. Proponowane tutaj ćwiczenia przydadzą się im i ich terapeutom oraz rodzicom dopiero na pewnym etapie terapii.
Ćwiczcie i komentujcie 🙂