Ćwiczenia logopedyczne – sposób na profilaktykę.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Ćwiczenia logopedyczne

źródło: www.flickr.com

Bardzo często proste zabawy z dzieckiem mogą wspomóc naturalny rozwój mowy.  W poście postaram się podsunąć pomysły na ćwiczenia usprawniające język i wargi oraz ćwiczenia oddechowe, które można wykorzystać w pracy profilaktycznej z dziećmi. Mam nadzieję, że zaproponowane ćwiczenia staną się punktem wyjściowym do tworzenia własnych zabaw dla dzieci.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język i wargi

Zabawy z nutellą, dżemem, miodem:

  • posmaruj kąciki ust dziecka np. nutellą – zadaniem dziecka jest zlizać czubkiem języka słodycz,
  • wysmaruj usta dziecka np. nutellą – zadaniem dziecka jest zlizać ją z ust zataczając językiem koła,
  • nanieś np. nutellę za górne zęby w jamie ustnej dziecka – zadaniem dziecka jest zlizać czubkiem języka słodycz, nie zamykając przy tym ust;

Ćwiczenia ze słomką, chrupkami, słonymi paluszkami, płatkami śniadaniowymi:

  • przytrzymywanie słomki wargami w płaszczyźnie poziomej,
  • podtrzymywanie słomki pod nosem przy użyciu górnej wargi,
  • jedzenie słonych paluszków przy użyciu warg (bez pomocy rąk),
  • podnoszenie samymi ustami / językiem płatków śniadaniowych ze stołu,
  • przyklejanie kawałka chrupka kukurydzianego pomiędzy nos a górną wargę, następnie odklejanie owego kawałka czubkiem języka;

Bajeczki logopedyczne

To teksty, w których ćwiczenia jezyka i warg są uatrakcyjniane dodatkową fabułą. Kilka publikacji z gotowymi scenariuszami bajek. 

Typowe ćwiczenia języka i warg, czyli inaczej śmieszne miny do lusterka

Pomysły na konkretne ruchy artykulatorów można odnaleźć m.in. w:

Ćwiczenia oddechowe

Osobiście dzielę ćwiczenia oddechowe na dwie grupy:

  • ćwiczenia kształtujące prawidłowy tor oddechowy u dziecka oraz
  • ćwiczenia zasysania, które wpływają na mięsień okrężny warg, na tylną część języka oraz wspomagają koordynację w lini oko – ręka.

Pierwsza grupa zabaw:

Można zaliczyć do niej wszystkie zabawy, w których trzeba nabrać powietrze nosem a wypuścić je ustami. Są to:

  • dmuchanie baniek mydlanych,
  • zdmuchiwanie świeczek,
  • robienie bąbelków w wodzie lub w mleku (używając do tego słomki),
  • nadmuchiwanie balona,
  • rysowanie przy użyciu dmuchanych mazaków lub malowanie bez używania pędzla,
  • zabawy z piórkiem, itp.Oczywiście wszystkie pomysły są dozwolone. Pamiętajcie tylko o: wdech nosem, wydech ustami.

Druga grupa zabaw:

Tutaj potrzebne będą słomki, które mają miejsce zginające się. Dlaczego? Ponieważ, gdy dziecko siedzi przy stoliku na krześle lub na kocu, to zgięcie słomki pomoże w precyzyjniejszym wykonaniu zadania.  Przykłady ćwiczeń na zasysanie to:

  • przenoszenie płatków śniadaniowych – najlepiej okrągłych – z jednej chusteczki na drugą przy użyciu słomki,
  • wyścig ze słomką i skrawkiem papieru – wyznaczamy linię startu i mety. Zadanie dziecka polega na tym, by podtrzymywać skarawek papieu słomką przez zasysanie,
  • przenoszenie gwiazdek, przy użyciu słomki, które spadły z nieba, kropek, które zgugiła biedronka, rybek, które wpuszczamy do stawu, itp.
    W tych ćwiczeniach fajne jest to, że możemy wymyślać niezliczoną liczbę zadań tematycznych. Co jest istotne przy utrwalaniu słownictwa.

Książki, do których można zajrzeć:

Pamiętajmy!

Opisane powyżej ćwiczenia buzi i języka oraz oddechowe są zabawami, które zostały opracowane po to, by usprawnić artykulatory i wspomóc kształtowanie oddychania nosem. Jednak najważniejszymi ćwiczeniami są sytuacje z życia codziennego: żucie i gryzienie pokarmów stałych, poznawanie nowych smaków i zapachów, próbowanie różnych produktów spożywczych i soków, które mają zróżnicowane konsystencje. Nie zapominajmy o tym i nie wyręczajmy dzieci w tych wszystkich sytuacjach. Nie podawajmy dzieciom “papek” bez smaku i zapachu zamiast zdrowego i pełnowartościowego posiłku. Najwyżej, że taka jest potrzeba, ale to zmienia postać rzeczy.

Ćwiczenia profilaktyczne z założenia są przeznaczone dla ogółu dzieci. W tego rodzaju stymulacji zakłada się, że wszystkie dzieci są zdrowe i nie mają problemów rozwojowych. Dlatego ćwiczenia proponowane powyżej są przeznaczone dla dzieci, które rozwijają się “książkowo” i potrzebują jedynie wspracie prawidłowego rozwoju. Dzieci zaburzone wspomaga się w inny sposób. Przede wszystkim podążając za ściśle, wyznaczonymi indywidualnie, celami. Proponowane tutaj ćwiczenia przydadzą się im i ich terapeutom oraz rodzicom dopiero na pewnym etapie terapii.

Ćwiczcie i komentujcie 🙂


Spodobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak, to świetnie! DOŁĄCZ do pozostałych a otrzymasz mojego e-booka Diagnoza logopedyczna w pigułce oraz innych BEZPŁATNYCH materiałów. Czasem powiadomię Cię też o moich najnowszych artykułach. Doceniam to, że tu jesteś. A teraz...

Wpisz imię

Podaj e-mail

Coś podobnego!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Posted in Blog, Moim zdaniem and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *