Czytam i zadaję pytania.
Jeżeli jesteś stałą czytaczką mojego bloga wiesz, że jakiś czas temu prosiłam o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej. Miała ona na celu wysłuchania się głos czytelniczek, ups… przepraszam, czytelników bloga 🙂 Jak się okazało wśród Was są także mężczyźni. Nie ma ich co prawda zbyt wielu ale kilku się odezwało i z uśmiechem podkreślało swoją męskość w ankiecie. Nie mniej jednak, mam nadzieję, że nikogo tym nie obrażę ani nie urażę, pozostanę przy formie zwracania się do Ciebie per Ty i raczej per dziewczyna / kobieta niż per chłopak / mężczyzna. Taki już styl logopasji 🙂 Wybaczcie!
Ale dziś nie do końca o tym chce pisać. Z owych ankiet wynikło to, że wiele z Was chce czytać recenzje pomocy, materiałów, gier i książek, które można kupić na rynku logopedycznym. Kolejna ważna informacja jest taka, że dużo osób 😉 uważa, że piszę posty za rzadko. Odpowiedzi były rozłożone 59% sądzi, że publikuję posty w sam raz, 41% uważa, że wpisy pojawiają za rzadko. Dlatego postanowiłam ustosunkować się zarówno do jednego, jak i drugiego postulatu i oto jest nowy cykl na logopasji!
Moim zdaniem…
Cykl o recenzjach
Będzie to cykl poświęcony krótkim recenzjom pomocy, materiałów, gier, książek, itd. które są dostępne w różnych wydawnictwach. W miarę możliwości będę opisywała nowości, do których uda mi się dotrzeć. Nie zabraknie też logopedycznych kanonów. Z racji tego, że te wpisy nie będą długie, może (3maj za mnie kciuki!) uda mi się publikować chociaż o 2 wpisy więcej (może 3 lub 4) w miesiącu. To tak na początek. Zobaczymy jak pójdzie to dalej.
Dzisiejsza pomoc jest Wydawnictwa WIR, które bardzo cenię za jakoś pomocy. Mam tu na myśli solidne wykonanie, obszerny materiał i oczywiście merytorycznie, ich materiały stoją na wysokim poziomie. Wiesz zapewne, że wręcz uwielbiam
serię Powtarzam Rozumiem Nazywam. Pisałam o tym bardzo dawno temu 😉 Ma ona tyle zastosowań, że głowa mała.
Bardzo, ale to bardzo często korzystam z serii Stymulacja i terapia.
Kolejna duża super seria z WIR – u to oczywiście seria Moje sylabki.
No i na koniec nie mogłabym nie wspomnieć o serii Logiś i Ja.
Na opisanie ich wszystkich na pewno kiedyś przyjdzie czas 🙂 A dziś o nowości autorstwa Agnieszki Fabisiak – Majcher oraz Eli Ławczys. Już same nazwiska mówią, że pomoc będzie super 🙂
Czytam i zadaję pytania. Nauka formułowania pytań do tekstu.
Jest to materiał zintegrowany z serią Moje sylabki. By w pełni korzystać z tego materiału, dziecko musi umieć czytać wszystkie sylaby, ujmując rzecz najbardziej ogólnie. Inaczej pomoc będzie zbyt dużym wyzwaniem i tylko zniechęci czytającego. Wiem, bo testowałam i sprawdzałam. Dzieci płynnie czytające, aż się rwały do czytanek i ćwiczeń, te które nie miały wprowadzonych jeszcze wszystkich paradygmatów, były zagubione i zniechęcona.
Czytam i zadaję pytania.
Co jest w środku?
Czytanki + zadania do tekstu
Materiał zawiera 10 czytanek:
- Podróż do szkoły,
- Stara apteka,
- Lekcja muzyki,
- Obiad,
- Sprzątanie pokoju,
- Lekarz,
- Wieczór Uli,
- Cyrk,
- Ciastolina,
- Teatrzyk domowy.
Niektóre z nich są dłuższe, niektóre krótsze. Wszystkie wraz z obrazkiem mieszczą się na stronie A4. Do każdej z czytanek został opracowany, bardzo szeroki, materiał ćwiczeniowy, w którym zadania zachowane są w podobnej konwencji. Pokazuję Ci skany przykładowej czytanki i zadań do niej. Opierają się one na zadawaniu pytań do podanych odpowiedzi lub odpowiadaniu na pytania. Popatrz:
Język w działaniu – zabawy nakierowane na zadawanie pytań
Drugim ważnym filarem tego materiału są ćwiczenia pt. Język w działaniu, gdzie ważną postacią jest Pan Pytalski 🙂 Mimo, że są one proponowane po przeczytaniu każdej czytanki i wypełnieniu kart pracy, ja zawsze wychodzę właśnie od tych zadań 🙂 Żeby najpierw podziałać a potem przejść do czytania, wypełniania i przyklejania. Proponowane zabawy, bo tym w sumie jest Język w działaniu nadają się dla dzieci już od około 2, 5 – 3 lat. Służą głównie temu, by pobudzić dziecko do spontanicznego zadawania pytań. Także pomysły można wykorzystywać bez względu na umiejętność czytania. Spójrz:
Ps. Osobiście posiadam auta w zestawie swoich pomocy, sznurki, tektury, itd. też by się znalazły ale, obiektów tj. szkoła, sklep, myjnia, warsztat samochodowy, itd. to się jeszcze nie dorobiłam 🙂 Ale spokojnie, jest na to sposób. Na zajęciach posklejałam kartki i rysowaliśmy mapę wymyślonego miasta 🙂 Grunt to sobie poradzić!
Co zrobić…
… jeżeli dziecko nie umie czytać jeszcze wszystkich sylab? Z odsieczą nadchodzą dwie inne, łatwiejsze pomoce. A jeśli i jest za trudne i dziecko jest dopiero na etapie nauki sylab może przydadzą Ci się moje pomysły na sylaby (materiał atematyczny), o których pisałam dość niedawno 🙂
Minus materiału
Jedynym minusem materiału, choć dla niektórych to pewnie duży plus, jest to, że gdy zaczniesz bawić się z dzieckiem z zaproponowaną zabawę z Języka w działaniu a potem weźmiesz się za pracę nad jedną czytanką i będziesz chciała wykonać z dzieckiem wszystkie karty pracy, nim się obejrzysz minie Ci 45 minut 😉
Podsumowanie
Moim zdaniem… Czytam i zadaję pytania. Nauka formułowania pytań do tekstu; to bardzo dobra i solidnie opracowana pomoc, która przyda się osobom uczącym czytać dzieci i młodzież Metodą Symultaniczno – Sekwencyjną. Świetnie zda egzamin podczas zajęć z dzieckiem:
- dyslektycznym,
- z zaburzeniem mowy o typie afazji
- oraz z dzieckiem dwujęzycznym.
[newsletter_form form=”1″]
Wydawnictwo WIR ma świetne pomoce ! Każdy znajdzie dla siebie coś dobrego. Fajna inicjatywa z wydawaniem opinii o pomocach dla tych, którzy jeszcze ich nie zakupili. „Czytać każdy może czasem lepiej, a czasem gorzej” 🙂 nasza w tym głowa, aby nauczyć dzieci tej ważnej rzeczy.
O! Spełniło się może życzenie z ankiety:) Dziękuję za ten nowy cykl:) Fajnie jak można dowiedzieć się czegoś o pomocy zanim się ją kupi, szczególnie, że większość pomocy nabywamy dzisiaj drogą internetową i nie można ich przejrzeć.