Post piszę na prośbę, która pojawiła się w komentarzach pod postem o książeczce manipulacyjnej. Prośba brzmiała tak:
Fakt faktem już kiedyś pisałam o tym jak można wspomagać rozwój mowy nie wprost, właśnie przez stymulację ręki oraz o stymulacji zmysłu dotyku. Jednak mimo wszystko postanowiłam wrócić do tematu i ugryźć go z nieco innej strony.
W dzisiejszym poście przeczytasz o tym co jest ważne w stymulacji ręki, jakie umiejętności powinno posiąść dziecko w wieku 2 lat w tym zakresie no i rzecz jasna jakie ćwiczenia wykonywać z dzieckiem. Aczkolwiek, nie chcę dawać Ci wyłącznie samych suchych przykładów. Chcę, żebyś wiedziała czego możesz oczekiwać od dziecka 2 – letniego i na czym powinnaś oprzeć swoje zabawy! Zapraszam!
Stymulacja ręki
Zanim przejdę do sedna sprawy chcę wspomnieć o 2 bardzo ważnych kwestiach. Pierwsza z nich to stymulacja motoryki dużej – czyli umiejętności związane z ruchami całego ciała – skakanie, chodzenie, bieganie, itd. Nie można zapominać o rozwijaniu dziecka w tym obszarze i skupiać się tylko na stymulacji ręki. W rozwoju dziecka wszystko wychodzi od ogółu (w tym przypadku motoryka duża) do szczegółu (w tym przypadku motoryka mała).
I tak dziecko 2 – letnie powinno:
- pewnie i samodzielnie chodzić,
- powoli biegać 😉
- podskakiwać,
- kopać i rzucać piłkę,
- podejmować próby jeżdżenia na trójkołowym rowerku.
Drugą kwestią jest ustalenie, która ręka jest dominująca. Gdy dziecko ma około 12 miesięcy, można zacząć dostrzegać pierwsze sygnały, która ręka jest dominująca. Najczęściej widzi się to w momencie, kiedy dziecko wskazuje palcem na przedmiot, osobę lub zjawisko, które je zainteresowało, chwyta zabawkę, podaje zabawkę, wykonuje gest „papa”, reaguje na prośbę Daj rękę np. podczas spaceru lub w czasie ubierania się.
Dlatego tak ważne jest to, żeby nie wprowadzać dziecku mętliku w głowie i nie wykonywać ćwiczeń z zakresu motoryki małej, które będą stymulowały dwie ręce jednocześnie lub naprzemiennie. Lateralizacja ustala się do skończenia przez dziecko 4 lat. O tym jak tę lateralizację sprawdzić można poczytać tutaj 🙂
Wybrane umiejętności dziecka 2 – letniego w zakresie motoryki małej
Stymulacja ręki
W wieku 2 lat dziecko powinno:
- budować wieżę z klocków (6 elementów),
- składać kartkę – próba naśladowania ruchów,
- doskonalić chwyt pęsetkowy,
- próbować malować, rysować – poziom bazgrołów,
- rysować pionową i poziomą linię,
- dopasowywać klocek do odpowiedniego otworu (różnicowanie według kształtu),
- dopasowywać klocek do odpowiedniego otworu (różnicowanie według wielkości),
- odkręcać pokrywki.
W czasie jedzenie:
- picie z kubka,
- podejmuje próby posługiwania się widelcem i łyżką.
Po jedzeniu i przed snem 🙂
- próby mycia zębów.
Przykładowe ćwiczenia stymulacji ręki
Skoro już wiesz co dziecko 2 – letnie może i powinno umieć możesz swobodnie budować sobie na tej podstawie dogodne zabawy, popatrz:
- zabawa klockami z naciskiem na budowanie wieży z 6 lub większej liczby elementów;
- zabawy w składanie kartki. Mogą to być kolorowe kartki. Dziecko zgina kartkę, Ty lub razem z dzieckiem ją przecinacie, potem wspólnie przyklejacie, używając kleju;
- doskonalenie chwytu pęsetkowego. W tym punkcie jest chyba najwięcej możliwości zabaw – wrzucanie np. fasolek, rodzynek do butelki, drewniane układanki z taką malutką rączką do chwycenia w 2 palce, naklejanie naklejek, przyklejanie małych skrawków papieru, przedzieranie kartki, zabawy mały pieczątkami;
- malowanie, rysowanie (poziom bazgrołów) – nie wymagaj całych obrazków ani poprawnego chwytu narzędzie do rysowania czy malowania. Ma to być zabawa w zamalowywanie kartki na jeden kolor, używając farb lub wykonanie kilku bazgrołów kredką na środku kartki;
- rysowanie pionowej i poziomej linii. Żeby ćwiczenie nie było nudne i dodatkowo jeszcze uczyło czegoś można to zrobić tak:RYSOWANIE LINI PIONOWEJ
Pająk je muchę.
RYSOWANIE LINI POZIOMEJ
Kot pije mleko.
Zadaniem dziecka jest rysowanie linii pionowej lub poziomej. Terapeuta komentuje np. Pająk je muchę; Kot pije mleko, itp. Przykładów może być bardzo dużo. Niekoniecznie muszą bazować na tym kto co je 😉
- dopasowywanie klocków do odpowiedniego otworu (zróżnicowanie według kształtu). Tu przyda się tzw. sorter kształtów. Pokazywałam go w jednym z postów z cyklu Wakacje z logopasją. Sprawdzą się także drewniane oraz opracowane samodzielnie. (KONTURY) układanki – wkładywanki 🙂
- dopasowywanie klocków do odpowiedniego otworu (zróżnicowanie według wielkości). Przykładowe ćwiczenia wykonane z kolorowych gąbek:
- odkręcanie pokrywek. Warto by w słoiku była jakaś zabawka, którą dziecko lubi lub rzeczy przydatne do zabawy po tym zadaniu 🙂 Chodzi o motywację dziecka do działania.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że post podsunął Ci kilka ciekawych rozwiązań na zabawy z dzieckiem 2 – letnim. Oczywiście tych zabaw jest całe mnóstwo. Nie było moim celem wymienianie wszystkich zabaw z dzieckiem. Chodziło mi raczej o nakreślenie, w którym kierunku mogą one iść.
Jeżeli masz jakieś pytanie do mnie napisz je w komentarzu lub wyślij e-mail. Jeżeli tylko będę mogła jakoś Ci pomóc postaram się to zrobić.
Czekam, jak zawsze, na Twoje pomysły zabaw z dzieckiem, które będą stymulować jego małą 2 – letnią rączkę 🙂
Chwyt narzedzia pisarskiego u dzueci nie jest kszraltowany TYLKO przez nakladki. Niezbedne sa cwiczenia czyt terapia reki. Przeciez prawidlowy chwyt ksztaktowany jest przez cw rozmachowe ect a nakladki to juz element dodatkowy
Post to tylko mała namiastka propozycji ćwiczeń 😉 Jasne, że jest wiele innych zabaw – ćwiczeń, które będą stymulować rękę.
Mam synka który za chwilę skończy 2 latka. W żłobku było przeprowadzane przesiewowe badanie logopedyczne aby rodzice podjęli decyzję czy chcą posłać pociechy na dodatkowe zajęcia. W zaleceniach byly zajęcia dodatkowe i intensywne ćwiczenia paluszkowe oraz dzwiekonasladowcze przejzalam zabawy i moje dziecko nie ma z nimi problemu naśladuje 90% zwierzątek i ladnie tupie klszcze i dotyka części ciała w innych zabawach… Po rozmowie z innymi namami wiem ze na 30,30 dostali zalecenie zajec podejrzewam ze to troche szablonowa ocena i wolałabym ćwiczyć w domu z malcem
W takim razie powodzenia! 😉 W razie jakichkolwiek pytań, proszę o kontakt.
Witaj!
Czy jeśli dziecko autystyczne 4-letnie ma problemy z poprawnym trzymaniem narzędzia pisarskiego to mamy od niego wymagać chwytu poprawnego poprzez zastosowanie odpowiedniej nakładki czy może ono rysować używając chwytu całą dłonią?
Witaj Aga, dzięki za pytanie. Powiem tak, to wszystko zależy. Ogólnie przy dzieciach w normie w tym wieku uczę je poprawnego trzymania np. kredki, bo dziecko 5-letnie powinno już umieć prawidłowo trzymać np. kredkę, ołówek. Stosuję do tego trójkątne kredki lub nakładki lub po prostu koryguję chwyt podczas zadań. Jednak przy dziecku zaburzonym to wszystko zależy od głębokości jego problemu. Ja w terapii bardzo mocno stawiam na stymulację motoryki małej niezależnie od wielkości problemu, jest to bardzo ważne! Dążę też do prawidłowego chwytu narzędzia np. do rysowania ale, gdy dziecko jest baaaaardzo zaburzone to wiadomo, że priorytety się zmieniają. Dzieci autystyczne, które radzą sobie w terapii, uczę i wymagam od nich prawidłowego chwytu przy okazji różnych ćwiczeń.
Świetny artykuł!!!! :-)super że pojawiają się takie artykuły bo takie matki jak ja szukają wszędzie!!!! czy są jakieś bardziej zaawansowane ćwiczenia dla 6-cio latka??(opóźniony rozwój mowy)szukam podpowiedzi może czegoś jeszcze nie robiłam!! 🙂 DZIĘKUJĘ
W sumie to mogę o tym napisać za jakiś czas 🙂 Hm? Może tak być?
Oczywiście!!DZIĘKUJĘ za pomoc! 🙂