Terapia językowa dzieci i dorosłych – to kolejny wpis z cyklu moim zdaniem 😉
W tej serii pomocy z Wydawnictwa WIR są 3 różne propozycje: Łączenie wyrazów w zdania, Zdanie i grupy wyrazowe oraz Budowanie struktury zdania. Ja mam 2 pierwsze z nich. Autorką całej serii jest Elżbieta Ławczys. Trochę mi zajęło naskrobanie tej recenzji, bo na początku, gdy materiały do mnie dotarły nie mogłam się do nich przekonać. Cały czas coś mi nie pasowało….
…myślałam, a to dla tego dziecka za łatwe, a dla tego za trudne, a temu się nie spodoba i tak odkładałam pomoce z kupki na kupkę, aż w końcu się zebrałam i testowałam to wszystko we wrześniu, kiedy część dzieci przyszła na „zakończenie” terapii i pojawiły się też świeżynki na zajęciach. Teraz już swoje zdanie mam, więc piszę 🙂
Zacznę od pomocy:
Terapia językowa dzieci i dorosłych
Łączenie wyrazów w zdania
Zestaw zawiera 8 plansz z czego 7 jest 2 stronnych, czyli powiedzmy, że różnych plansz jest 15. „Działają one” na takiej samej zasadzie jak plansze w łączeniu cech.
To tego do każdej planszy dołączone są kartoniki z obrazkami i podpisami.
Zarówno plansze jak i kartoniki są wykonane bardzo solidnie. Radzę przecinać kartoniki nożyczkami (są z bardzo grubej tektury) a nie je przerywać. Ja niestety część swoich poprzerywałam i trochę je przez to poniszczyłam na samym starcie. Dodam jeszcze, że po porozcinaniu kartoników posortowałam je sobie w małe woreczki, żeby mieć porządek i szybciej odnajdywać potrzebne kartoniki do zadań 🙂
Na planszach wszystko jest usystematyzowane. Autorka wychodzi od pytania KTO? CO? Następnie ćwiczone jest pytanie CO ROBI? Następnie tworzone są zdania 2 – elementowe. Kolejno pojawiają się przymiotnik, w tym przypadku, pytanie JAKA? Potem miejsce a więc pytanie GDZIE? Kolejno jest pytania W CZYM? W CO?
Poniżej jedna z plansz:
Do czego ją wykorzystuję?
- podsumowanie ćwiczeń rozumienia,
- rozbudowywanie zdań u dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji,
- do utrwalania odmiany i tworzenia zdań gramatycznie poprawnych u dzieci dwujęzycznych,
- ćwiczenie czytania u dzieci z różnymi trudnościami oraz z dziećmi w normie.
Plusy:
- solidne opracowanie,
- ciekawsza forma zadań.
Minusy:
- lepsza dla dzieci czytających,
- mało materiału do ćwiczeń.
Zdania i grupy wyrazowe
W tym zestawie znajdują się dwustronne plansze. Jest ich naprawdę dużo, bo aż 16, co daje aż 32 różne ćwiczenia.
Dodatkowo dołączone są kartoniki z napisami do każdej planszy:
a także po 2 obrazki (np. plansza 1C) do każdych 2 plansz (np. 1 A, 1 B).
Pomoc bardzo przydaje mi się w nauce budowania zdań gramatycznie poprawnych a także w czasie pracy nad rozbudowywaniem grupy podmiotu i dopełniania w zdaniach.
Do czego ją wykorzystuję?
- rozbudowywanie zdań u dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji,
- ćwiczenia czytania u dzieci z różnymi trudnościami a także z dziećmi w normie,
- praca nad poprawną artykulacją.
Plusy:
- solidne opracowanie,
- ciekawsza forma zadań,
- baaaaaardzo dużo materiału.
Minusy:
- zdecydowanie bardziej przyda się dla dzieci czytających.
Podsumowanie
Gdyby miała, którąś z tych pomocy polecić, to moim zdaniem fajniejsza jest druga opisywana pomoc. Pierwsza z nich jest dla mnie trudna do określania. Dla jednych za prosta, dla innych za trudna. Choć wiadomo, zależy kto czego szuka. Druga propozycja jest spójna od początku do końca, wiadomo dla kogo, po co i do czego. Takie pomoce zdecydowanie bardziej lubię!
Ja mam tą trzecią i jakoś nie potrafię się do nie zabrać. Mama 6 – latki.