Stymulacja ręki – część 2.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

terapia ręki 2

Post o stymulacji ręki dziecka 2-letniego cieszył się tak dużą popularnością, że postanowiłam ulec kolejnej prośbie 🙂

stymulacja ręki - dziecko 6-letnie

Co tu dużo pisać. Będzie o stymulacji ręki dziecka 5/ 6 – letniego. Zapraszam!

Jeżeli nie czytałaś wcześniejszych postów traktujących o stymulacji ręki, to odsyłam Cię do poprzedniego wpisu, do którego link jest powyżej. Tłumaczę tam pewne kwestie, które są ważne dla dzieci w każdym wieku. Po prostu nie można tego pominąć i koniec, kropka, nie ma dyskusji 🙂
Tak jak pisałam poprzednio tak i teraz o tym wspomnę. Nie można wymagać od dziecka perfekcjonizmu w wykonywaniu zadań z zakresu motoryki małej bez precyzji i pewnych umiejętności z zakresu motoryki dużej.

Dziecko 5/ 6 – letnie powinno:

  • powtarzać sekwencje ruchowe, czyli np. odtwarzać proste układy z pokazywaniem do piosenek, powtarzać proste kroki taneczne, itp.
  • stać na 1 nodze z zamkniętymi oczami,
  • próbować skakać na skakance i przez gumę 🙂

O takich umiejętnościach jak bieganie, wspinanie się, pokonywanie torów przeszkód, jeździe na rowerze wspominać nie będę, bo to każdy wie 🙂 Prawda?

Wybrane umiejętności dziecka
5/ 6 – letniego w zakresie motoryki małej

W wieku 5/ 6 lat dziecko powinno:

A) Umiejętności życiowe 😉 :

  • umieć wykonać pełną samoobsługę – w łazience (toaleta, mycie rąk, mycie zębów), podczas ubierania się (zakładanie ubrań, butów, odzieży wierzchniej). Dziecko może robić to z małą pomocą dorosłego, może założyć koszulkę na lewą stronę lub buty na złe nogi ale powinno próbować i dążyć do jak najlepszego wykonywania tych czynności;
  • chcieć i powinno brać udział w czynnościach domowych, np. robienie kanapek, sałatek, pieczenie ciast, ciasteczek, itp.,
  • doskonalić technikę zapinania guzików,
  • doskonalić technikę wiązania butów.

B) Umiejętności szkolne:

  • mieć precyzyjne ruchy rąk,
  • tworzyć rysunki tematyczne,
  • posługiwać się przedmiotami w odpowiedni sposób (nożyczki, widelec, narzędzie do pisania, itp.),
  • rysować w konturach,
  • malować i rysować według ustalonych zasad,
  • umieć rozwiązywać labirynty,
  • nawlekać na sznurek drobne koraliki,
  • dorysowywać element do zbioru.

Przykładowe zadania –
Stymulacja ręki u 5/ 6 – latka

  1. Zabawy plasteliną, ciastoliną, masą solną, masą ziemniaczaną, ciastem do wypieków domowych, kasztanami, żołędziami – tworzenie ludzików i innych ozdób;
  2. Zapinanie guzików we własnych ubraniach lub w ubrankach misiów, lalek i innych zabawek;
  3. Sznurowanie własnych butów lub na bucie modelowym;
  4. Plecenie warkoczyków, wianków;
  5. Wyszywanie bez igły:

    Stymulacja reki 2.1
    To gra z mojego dzieciństwa, nie mam pojęcia jak się nazywa. Wiem, że teraz też można takie gry kupić bez problemu lub wykonać samodzielnie.

  6. Zabawy klockami;
  7. Wszelakiego rodzaju gry zręcznościowe  i familijne:

    Stymulacja reki 2.2
    To po prostu bierki tyle, że brytyjskie 🙂 Moim zdaniem są one trudniejsze od bierek, które znam z Polski.

    Stymulacja reki 2.3
    Gra kupiona w sklepie Toys R Us. Jest dość trudna. Polega na układaniu kolorowych krążków na widełkach. Widać to w lewym dolnym rogu zdjęcia.
    Gra Balansujący księżyc też jest fajna 🙂

  8. Malowanie farbami, rysowanie kredkami, tworzenie wydzieranek, wyklejanek, wycinanek;
  9. Kolorowanie ale także tworzenie obrazków w konturach:

    Stymulacja reki 2.4
    Takie formy wypełniania konturów są kreatywniejsze aczkolwiek kontury mogą być bardziej usystematyzowane jak np. w alternatywnym pomyśle na grę Pory roku, z Granny.

  10. Malowanie i rysowanie wg konkretnych zasad, np.:

    Stymulacja ręki 2.11
    Stymulacja ręki 2.111
    Nie pamiętam skąd brałam te kserówki 😉 Dużo podobnych zadań dla dziecka 5/ 6-letniego znajdziesz także w poście o motywacji rodziców do pracy.

  11. Proste wzory origami. Można je znaleźć na Youtube TU lub na Facebook’u TU i pewnie jeszcze w wielu innych miejscach w Internecie 🙂
  12. Zabawy z palcami oraz ćwiczenia zręcznościowe z palcami:
  13. Stymulacja reki 2.5
    Stymulacja reki 2.6
    Stymulacja reki 2.8
    Stymulacja reki 2.7
    To bardzo proste zadanie dla palców. Ale są tez trudniejsze, np. Idzie kominiarz po drabinie, itp. 🙂
  14. Zabawy z pacynkami, w których trzeba koordynować ruchy głowy i rąk pacynki;
  15. Robienie korali z makaronu, z jarzębiny, z guzików, z małych koralików, słomek;
  16. Rozwiązywanie labiryntów;
  17. Dorysowywanie elementu do zbioru czyli:

    Stymulacja reki 2.9
    Stymulacja reki 2.10

Podsumowanie

Dziecko 5/ 6 – letnie de facto powinno sobie poradzić z większością proponowanych mu zadań związanych z motoryką małą. Nie zawsze wszystko to, co zrobi dziecko będzie równe i idealne ale w czasie pracy, ćwiczeń powinnaś dostrzegać postępy w tej kwestii. Także do dzieła.

A może chcesz jeszcze coś dodać? 🙂


Spodobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak, to świetnie! DOŁĄCZ do pozostałych a otrzymasz mojego e-booka Diagnoza logopedyczna w pigułce oraz innych BEZPŁATNYCH materiałów. Czasem powiadomię Cię też o moich najnowszych artykułach. Doceniam to, że tu jesteś. A teraz...

Wpisz imię

Podaj e-mail

Coś podobnego!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Posted in Blog, Ćwiczenia motoryki małej i dużej and tagged , , , .

One Comment

  1. Bardzo dziękuję za ciekawe pomysły – jak zazwyczaj 🙂
    Może warto dodać, że podstawą do kształtowania właściwej sprawności ręki (dominującej i koordynacji oburęcznej) jest właściwa stabilizacja centralna, czyli silne mięśnie pleców i obręczy barkowej, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy. Dlatego warto bawić się w zabawy angażujące obie ręce do dużych ruchów (zabawy naśladowcze – w ptaki, zwierzaki, historie rycerskie itp. itd. co wyobraźnia i zainteresowania dziecka podpowiadają :), zabawy piłką, celowanie do kosza – rewelacyjnie poprawa kondycję obręczy barkowej. Podczas zabaw przy stoliku konieczna jest korekcja pozycji – ważne są “kąty proste” /stopy, kolana, miednica, łokcie/ i dostosowanie wysokości krzesła i blatu stołu.
    Oprócz ćwiczeń palców warto zadbać o ruchomość nadgarstka, bo ma on duże znaczenie dla chwytu i rotację ręki w łokciu – obracanie dłońmi tak jak w grze w łapki. Zabawy wstążką – taką niby akrobatyczną 🙂
    W zabawach ćwiczących sprawność palców można dodać kulkę, drobną zabawkę, którą przekładamy w kolejne palce dłoni. Najpierw cięższą – dającą bardziej czytelną informację, potem lżejszą. Można zastosować gumki recepturki. Dziecko odtwarza układ gumki, potem kilku założonych na palce. Dzieci lubią też zmodyfikowane ‘wyklaskiwanki’ do znanych melodii (np. koci koci łapci), zamiast wspólnego klaskania dłońmi kolejnymi palcami – kurcze!
    jak to napisać? chyba nie jest to jasne…
    W każdym razie – jeszcze raz dziękuję, praca nad ręką to niezła zabawa 🙂
    Pozdrawiam – czekam na kolejne wpisy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *