Sekwencje Ruchowe – Instrumenty.

Podziel się wpisem z innymi!

sekwencje ruchowe instrumenty

Pamiętasz jak w czerwcu pisałam o tym, że „marzenia się nie spełniają, tylko że się je spełnia”? Wspominałam o tym w kontekście mojej pierwszej autorskiej gry. Od tego wydarzenia mija prawie 6 miesięcy. To, moim zdaniem, dobry czas, by pokazać Ci kolejną grę logopasji. Jest to gra, którą bardzo często wykorzystuję z dziećmi, podczas ćwiczeń naśladowania a także, gdy chcę w sposób ciekawy poćwiczyć pamięć. Zapraszam Cię do zapoznania się z moją najnowszą grą terapeutyczną – Sekwencje Ruchowe – Instrumenty! 

Sekwencje Ruchowe – Instrumenty

Po co w ogóle powstała ta gra?

Naśladowanie jest bardzo istotną umiejętnością dzięki, której ludzie m.in. uczą się mówić. Niestety są dzieci, które mają duży problem z naśladowaniem jakiegokolwiek ruchu, nie wspominając już o naśladowaniu – powtarzaniu usłyszanych słów. A przecież jest to ważnym elementem naturalnego rozwoju mowy. Już dziecko 1, 5 roczne – 2 – letnie powinno lubić powtarzać – naśladować usłyszane wyrazy i proste zwroty. W taki sposób uczy się i rozwija.

Sprawnie działająca pamięć to kolejny ważny element prawidłowego rozwoju. Dzięki tej grze, w sposób atrakcyjny i interesujący dla dziecka ćwiczę jego pamięci symultaniczną i sekwencyjną. Bazując na problemach, z którymi stykałam i spotykam się każdego dnia, kilka lat temu stworzyłam grę – zabawę, która przypadła dzieciom do gustu 🙂 Teraz ta gra nabrała innego wymiaru, ponieważ jest wykonana przez grafika oraz została przeze mnie dopracowana 🙂 Oczywiście, Sekwencje Ruchowe Instrumenty. Można wykorzystać podczas zajęć z każdym dzieckiem jako fajne, niebanalne i dające wiele korzyści ćwiczenie.

Co możesz ćwiczyć z dzieckiem?

  • rozwój mowy,
  • naśladownictwo,
  • pamięć prawo- i lewo- półkulowa (sekwencyjna pamięć wzrokowa i ruchowa), 
  • umiejętność dobierania w pary obrazków identycznych,
  • umiejętność dobierania w pary obrazków podobnych,
  • kategoryzowanie według wielkości. 

Dla kogo jest gra?

  • dla dzieci z autyzmem,
  • dzieci z alalią i zaburzeniem mowy o typie afazji,
  • dla każdego dziecka, któremu chcesz urozmaicić zajęcia,
  • osób dorosłych po incydencie neurologicznym (w momencie, gdy porażenie lub niedowład kończymy) nie uniemożliwia wykorzystania materiału na zajęciach.

Co zawiera gra podstawowa?

20 dużych kart (2 x 10 kart z instrumentami)

sekwencje ruchowe 1

Co zawiera dodatek do gry?

40 małych kart (4 x 10 kart z instrumentami)

sekwencje ruchowe 2

8 plansz (po 2 instrumenty każda)

sekwencje ruchowe 4

6 plansz (po 3 instrumenty każda)

sekwencje ruchowe 5

Jak korzystać z gry?

Duże karty (Gra podstawowa)

Są trzy główne zastosowania tych kart:

  • nauczenie dziecka konkretnego ruchu rąk, kojarzącego się z danym instrumentem;
  • gra w „Memo” – ćwiczenie pamięci. Po znalezieniu pary dziecko musi dodatkowo pokazać ruch przypisany do instrumentu. Dopiero wtedy zdobywa punkt;
  • łączenie kart w pary (duża karta + duża karta z tym samym instrumentem).

Rozmiary kart:

Uprzedzając pytania, duże karty są takie, że na kartce A4 mieszczą się 4 z nich (gra podstawowa). Natomiast małych kart wz dodatku) jest 8 na 1 kartce A4.

Małe karty (Karty z dodatku do gry podstawowej)

Podstawowe zastosowania kart:

  • ćwiczenia sekwencji. Liczba kart pozwala na swobodne ćwiczenie etapu kontynuowania (a) i uzupełniania (b). Po ułożeniu lub uzupełnieniu sekwencji dziecko naśladuje ruchy związane z daną kartą:

(a)sekwencje ruchowe 7

(b)sekwencje ruchowe 9

  • ćwiczenie pamięci sekwencyjnej (lewopółkulowej):

(a) sekwencyjna pamięć wzrokowa:sekwencje ruchowe 10

(b) sekwencyjna pamięć ruchowa:

pokazuję dziecku 2, 3 lub 4 ruchy związane z instrumentami ale nie wykładam przed nim kart. Zadanie dziecka polega na odtworzeniu zademonstrowanej sekwencji ruchowej bez patrzenia na obrazki.

Można ten wariant urozmaicić i trochę uprościć (choć nie zawsze jest to prostsze). Rozkładam przed dzieckiem karty z instrumentami. Pokazuję 2, 3 lub 4 ruchy rąk. Proszę dziecko, by odszukało karty z instrumentami, których ruch imitowałam oraz ułożyło je w odpowiedniej kolejności 🙂

Wszystkie zadania wpływają pozytywnie na stymulowanie rozwoju mowy u dzieci, ponieważ są ćwiczeniami stymulującymi lewą półkulę mózgu.

14 plansz z instrumentami

  • ćwiczenie pamięci prawopółkulowej:

sekwencje ruchowe 11

sekwencje ruchowe 12

sekwencje ruchowe 13

sekwencje ruchowe 14

  • zagadki. Co pokazałam? Znajdź kartę. To podobny wariant jak opisany w podpunkcie (b) w przypadku sekwencyjnej pamięci ruchowej tyle, że masz już gotowe układy do pokazania, nie musisz ich wymyślać samodzielnie.

Na sam koniec dodam, że to tylko podstawowe pomysły na wykorzystanie kart z zestawu. Jak zawsze jest ich całe mnóstwo!
Wszystko zależy od Twojej kreatywności.
Grafiki w pomocy są na tyle uniwersalne, że możesz z nich korzystać na zajęciach zarówno z dziećmi
jak i z dorosłymi.

Fajna informacja dla Ciebie…

Nie ważne skąd jesteś, gdzie teraz przebywasz i co teraz robisz możesz mieć tę grę już jutro u siebie! Internet pod tym względem daje ogromne możliwości. Otrzymasz również napisaną przeze mnie instrukcję. Jak to zrobić, żeby już jutro wykorzystać grę na zajęciach? Kliknij w obrazek poniżej 🙂

materiały logopasja

Podziel się wpisem z innymi!

2 Comments

  1. Pytam, gdzie i za jaka kwote mogę w Polsce zakupić te pomoc, bylaby dla moich dzieci doskonala pomocą.Czekam na odpowiedz,pozdrawiam jestem pod wrazeniem Pani kreatywności .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *