Pamiętasz jak w czerwcu pisałam o tym, że „marzenia się nie spełniają, tylko że się je spełnia”? Wspominałam o tym w kontekście mojej pierwszej autorskiej gry. Od tego wydarzenia mija prawie 6 miesięcy. To, moim zdaniem, dobry czas, by pokazać Ci kolejną grę logopasji. Jest to gra, którą bardzo często wykorzystuję z dziećmi, podczas ćwiczeń naśladowania a także, gdy chcę w sposób ciekawy poćwiczyć pamięć. Zapraszam Cię do zapoznania się z moją najnowszą grą terapeutyczną – Sekwencje Ruchowe – Instrumenty!
Sekwencje Ruchowe – Instrumenty
Po co w ogóle powstała ta gra?
Naśladowanie jest bardzo istotną umiejętnością dzięki, której ludzie m.in. uczą się mówić. Niestety są dzieci, które mają duży problem z naśladowaniem jakiegokolwiek ruchu, nie wspominając już o naśladowaniu – powtarzaniu usłyszanych słów. A przecież jest to ważnym elementem naturalnego rozwoju mowy. Już dziecko 1, 5 roczne – 2 – letnie powinno lubić powtarzać – naśladować usłyszane wyrazy i proste zwroty. W taki sposób uczy się i rozwija.
Sprawnie działająca pamięć to kolejny ważny element prawidłowego rozwoju. Dzięki tej grze, w sposób atrakcyjny i interesujący dla dziecka ćwiczę jego pamięci symultaniczną i sekwencyjną. Bazując na problemach, z którymi stykałam i spotykam się każdego dnia, kilka lat temu stworzyłam grę – zabawę, która przypadła dzieciom do gustu 🙂 Teraz ta gra nabrała innego wymiaru, ponieważ jest wykonana przez grafika oraz została przeze mnie dopracowana 🙂 Oczywiście, Sekwencje Ruchowe Instrumenty. Można wykorzystać podczas zajęć z każdym dzieckiem jako fajne, niebanalne i dające wiele korzyści ćwiczenie.
Co możesz ćwiczyć z dzieckiem?
- rozwój mowy,
- naśladownictwo,
- pamięć prawo- i lewo- półkulowa (sekwencyjna pamięć wzrokowa i ruchowa),
- umiejętność dobierania w pary obrazków identycznych,
- umiejętność dobierania w pary obrazków podobnych,
- kategoryzowanie według wielkości.
Dla kogo jest gra?
- dla dzieci z autyzmem,
- dzieci z alalią i zaburzeniem mowy o typie afazji,
- dla każdego dziecka, któremu chcesz urozmaicić zajęcia,
- osób dorosłych po incydencie neurologicznym (w momencie, gdy porażenie lub niedowład kończymy) nie uniemożliwia wykorzystania materiału na zajęciach.
Co zawiera gra podstawowa?
20 dużych kart (2 x 10 kart z instrumentami)
Co zawiera dodatek do gry?
40 małych kart (4 x 10 kart z instrumentami)
8 plansz (po 2 instrumenty każda)
6 plansz (po 3 instrumenty każda)
Jak korzystać z gry?
Duże karty (Gra podstawowa)
Są trzy główne zastosowania tych kart:
- nauczenie dziecka konkretnego ruchu rąk, kojarzącego się z danym instrumentem;
- gra w „Memo” – ćwiczenie pamięci. Po znalezieniu pary dziecko musi dodatkowo pokazać ruch przypisany do instrumentu. Dopiero wtedy zdobywa punkt;
- łączenie kart w pary (duża karta + duża karta z tym samym instrumentem).
Rozmiary kart:
Uprzedzając pytania, duże karty są takie, że na kartce A4 mieszczą się 4 z nich (gra podstawowa). Natomiast małych kart wz dodatku) jest 8 na 1 kartce A4.
Małe karty (Karty z dodatku do gry podstawowej)
Podstawowe zastosowania kart:
- ćwiczenia sekwencji. Liczba kart pozwala na swobodne ćwiczenie etapu kontynuowania (a) i uzupełniania (b). Po ułożeniu lub uzupełnieniu sekwencji dziecko naśladuje ruchy związane z daną kartą:
- ćwiczenie pamięci sekwencyjnej (lewopółkulowej):
(a) sekwencyjna pamięć wzrokowa:
(b) sekwencyjna pamięć ruchowa:
pokazuję dziecku 2, 3 lub 4 ruchy związane z instrumentami ale nie wykładam przed nim kart. Zadanie dziecka polega na odtworzeniu zademonstrowanej sekwencji ruchowej bez patrzenia na obrazki.
Można ten wariant urozmaicić i trochę uprościć (choć nie zawsze jest to prostsze). Rozkładam przed dzieckiem karty z instrumentami. Pokazuję 2, 3 lub 4 ruchy rąk. Proszę dziecko, by odszukało karty z instrumentami, których ruch imitowałam oraz ułożyło je w odpowiedniej kolejności 🙂
Wszystkie zadania wpływają pozytywnie na stymulowanie rozwoju mowy u dzieci, ponieważ są ćwiczeniami stymulującymi lewą półkulę mózgu.
14 plansz z instrumentami
- ćwiczenie pamięci prawopółkulowej:
- zagadki. Co pokazałam? Znajdź kartę. To podobny wariant jak opisany w podpunkcie (b) w przypadku sekwencyjnej pamięci ruchowej tyle, że masz już gotowe układy do pokazania, nie musisz ich wymyślać samodzielnie.
Na sam koniec dodam, że to tylko podstawowe pomysły na wykorzystanie kart z zestawu. Jak zawsze jest ich całe mnóstwo!
Wszystko zależy od Twojej kreatywności.
Grafiki w pomocy są na tyle uniwersalne, że możesz z nich korzystać na zajęciach zarówno z dziećmi
jak i z dorosłymi.
Fajna informacja dla Ciebie…
Nie ważne skąd jesteś, gdzie teraz przebywasz i co teraz robisz możesz mieć tę grę już jutro u siebie! Internet pod tym względem daje ogromne możliwości. Otrzymasz również napisaną przeze mnie instrukcję. Jak to zrobić, żeby już jutro wykorzystać grę na zajęciach? Kliknij w obrazek poniżej 🙂
Pytam, gdzie i za jaka kwote mogę w Polsce zakupić te pomoc, bylaby dla moich dzieci doskonala pomocą.Czekam na odpowiedz,pozdrawiam jestem pod wrazeniem Pani kreatywności .
Witaj, zapraszam do zakładki sklep – http://logopasja.pl/sklep/ tam znajdziesz tę pomoc.