Praca z dzieckiem z afazją tematem 4. odcinka PRL.
Dziś opisuję jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy dziecko ma problem z nauką nowych słów, wyrazy zastępowane są przez realizację jednej sylaby oraz nie buduje prostych zdań. Uważam, że przytoczone tu praktyczne rozwiązanie logopedyczne można zastosować w wielu terapiach logopedycznych.
Wiek 4 – lata; Diagnoza – Niedokształcenie mowy o typie afazji
Warto zaznaczyć, że w tym wieku nie można jeszcze mowić o takiej diagnozie, ponieważ NMoTA diagnozuje się w momencie, gdy dziecko ma skończone 5 lat i problemy natury afatycznej są dalej zauważalne. Wcześniej można mieć jedynie takie podejrzenia. Najczęściej powinny się one nasuwać, gdy:
- terapia dziecka idzie do przodu ale bardzo powoli,
- umiejętności opanowane przez dziecko mogą wycofywać się pewnego dnia, a następnie wrócić (konieczna konsultacja u neurologa dziecięcego),
- dziecko jest najczęściej chętnie do pracy, nadrabia braki rozwojowe a mimo to strefa mowy jest dość mocno w tyle.
Dziecko uczy się słów bardzo powoli
Określenie „słów” jest bardzo ogólne. Załóżmy, że skupimy się na 3 podstawowych grupach:
- Rzeczowniki: wracanie co materiału wyrazowego, podzielonego na tzw. pola semantyczne, w wielu sytuacjach na zajęciach (ciekawe gry, wstęp wyrazowy do każdego działania/ zadania, Dziennik Wyrazów z rzeczownikami, ciekawe gry, które maja na celu naukę/ utrwalanie wyrazów) oraz życiu codziennym (zabawa, podawanie przedmiotów w kuchni w czasie gotowania, podczas ubierania się, koniecznie użycie czynne wyrazów, podczas robienia zakupów w sklepie, itp.);
- Czasowniki: zabawy w naśladowanie, sposób komentowania rzeczywistości w usystematyzowany sposób: MAMA JE; TATA JEDZIE; KAMILA ŚPI, itp.;
- Przymiotniki: nauka przez doświadczanie przymiotników (doświadczania polisensoryczne).
Wyrazy są często realizowane/ zastępowane jedną sylabą
W tej sytuacji warto:
-
porozmawiać z rodzicem, czy dziecko nie miało kataru, kaszlu, zapalenia gardła, anginy w najbliższym czasie;
- wykluczyć problemy ze słuchem!
Gdy kwestie powyższe „są czyste” można stosować następujące triki:
- nauka czytania, by fizycznie pokazać dziecku, że wyraz na np. 2 sylaby a nie jedną,
- nauka prostych słów, zbudowanych z 2 sylab otwartych, najlepiej aby słowa były bliskie dziecku. Można wspomagać się dodatkowo pomocą Powtarzam Rozumiem Nazywam cz. 1. Wiele pomysłów na wykorzystanie tej pomocy znajdziesz tutaj!
- przesadne akcentowanie gubionej sylaby,
- wydłużanie sylab w wyrazie,
- układanki ze słowami 2, 3 – elementowymi, tj. z Wydawnictwa harmonia (można, rzecz jasna zrobić wyrazy na swoje potrzeby :)). Ps. Ja zawsze posługuję się sylabami i drukowanymi 🙂
Dziecko nie buduje zdań 2 – elementowych
Zanim zacznie się pracę nad tym etapem dziecko musi wypowiadać kilka rzeczowników, czasowników nawet w formie skróconej, czyli np. MA = MAMA, ŚPI = A, TATA = TA, PIJE = PI, itp. Jeżeli taką bazę mamy, możemy poprzez działanie (z przedmiotami oraz lalkami, misiami, dinozaurami, zdjęciami członków rodziny, itp.) budować zdania 2 – elementowe.
W przypadku dzieci, które mają podobny obraz w terapii ćwiczenia pamięci, myślenie przez analogię, itp.są niezbędne! Pisałam o tym dużo na blogu! Zachęcam do lektury!
Dziękuję, bardzo pomocny wpis!
Dziękuję!