Motoryka mała u dzieci starszych to problem, o który często pytacie. Dlatego dziś post z tego zakresu 🙂
Kiedy do gabinetu trafia maluch praca nad jego motoryką małą, grafomotoryką jest dość prosta. Wynika to przede wszystkim z faktu, że młodsze dziecko łatwiej zainteresować, wiele działań może być relatywnie prostych a skutecznych. A co zrobić, gdy w progu Twojego gabinetu pojawia się np. 7 – latek lub 8 – latek, który ma problem z kreśleniem liter, cyfr, niechętnie rysuje, a jeśli już to robi to pozostawia to wiele do życzenia względem jego wieku metrykalnego?
Zapraszam!
Motoryka mała ze starszakiem!
Od czego zacząć?
We wspomnianych powyżej sytuacjach zawsze warto:
– przeprowadzić dokładny wywiad z rodzicem/ opiekunem dziecka,
– sprawdzić dokładnie lateralizację dziecka,
– ustalić rękę dominującą, bo może okazać się, że dziecko jest silnie oburęczne lub ktoś wcześniej chciał je przestawić z lewej ręki na prawą, a dziecko w gruncie rzeczy jest leworęczne,
– poprosić rodzica o konsultację z okulistą lub/ i optometrystą,
– obserwować dziecko i jego trudności, aby ewentualnie potwierdzić lub wykluczyć ryzyko dysleksji.
Jak działać?
Będę to powtarzać do skutku! Terapię każdej trudności należy zaczynać o ustalenia, w którym miejscu jest dziecko i… działać właśnie od tego momentu, cały czas monitorując progres i podnosząc trudność zadań, jeśli rzecz jasna, można to robić. Czasem terapię trzeba rozbudowywać w bok, a nie do przodu, dla dobra dziecka i jego sukcesu w terapii. Nie jest sztuką przejść przez wszystkie etapy terapii i dostrzec na koniec, że dziecko dalej nie radzi sobie z pewnego rodzaju zadaniami.
Motoryka mała – co zaproponować starszakowi?
Zadania dla rodzica/ opiekuna
– Codzienne usprawnianie motoryki dużej, np. jazda na rowerze, hulajnodze, pływanie, zabawa na placu zabaw, itp.
– Każdego dnia usprawnianie obręczy barkowej, np. wspinanie się, gra w piłkę siatkową, koszykówkę, gra w badmintona, itp.
– Codzienne angażowanie dziecka w działania pomocowo – manualne, np. sprzątanie, zmywanie, rozkładanie naczyń, krojenie, przygotowywanie elementów posiłków, np. sałatki, soku, kanapek z masłem, itp.
Pomysły na zadania dla logopedy
– Realizowanie celów terapeutycznych podczas zadań ruchowych,
– Działania z klockami, plasteliną, ciastoliną,
– Wspólne rysowanie, przekalkowywanie obrazków, rysowanie po śladzie, używanie naklejek,
– Origami,
– Wplatanie rysowania, kreślenia i itp. w inne zadania, np. sekwencje, szeregi, układanki lewopółkulowe, terapie wad wymowy, itp.,
Wprowadzenie do terapii gier zręcznościowych, w których będą pracowały ręce i oczy,
– Zadania stymulujące percepcje wzrokową np. wyszukiwanie różnic, labirynty lub znajdź taki sam wśród podobnych elementów, itp.
Najważniejsza zasada to: jeśli dziecko ma problem z kreśleniem liter, to nie proponuj mu kreślenia liter. Jeżeli dziecko pisze cyfry odwrotnie, to nie proponuj mu pisania linijek cyfr. Dlaczego? To proste! Jeśli trener chce nauczyć skoczka skakać z tyczą, to najpierw przygotuje jego ciało, mięśnie, koordynację, przeprowadzi trening mentalny, dopiero po pewnym czasie da mu tyczkę. Podobnie jest w logopedii, stymuluj do rozwoju, wzmacniaj funkcje, dopiero potem zbieraj żniwo sukcesów w kwestiach trudnych dla dziecka!
Powodzenia!
Po więcej ciekawostek z zakresu motoryki małej zajrzyj TUTAJ i nie zapomnij zajrzeć na mojego Facebooka facebook.com/logopasja i Instagram instagram.com/logopasja!