Koncentracja u dzieci. Kilka porad jak ją ćwiczyć.

Podziel się wpisem z innymi!

koncentracja

W dzisiejszym świecie „atakuje” nas wiele bodźców zewnętrznych – dźwięki, reklamy, słowa, komentarze, rozmowy, szumy, krzyki, warkoty, itp. W tym natłoku przeróżnych informacji musimy żyć, uczyć się i koncentrować, by wykonać zadania, które sobie ustalimy. Dlatego tak ważne jest, by uczyć dzieci koncentracji. Pomaga ona odnieść sukces w nauce, terapii logopedycznej, a także, co dla mnie najistotniejsze, w życiu.

Koncentracja – 5 typów ćwiczeń

Koncentracja + ćwiczenia percepcji wzrokowej:

  • odnajdywanie różnic w dwóch prawie jednakowych obrazkach. W zależności od wieku dopasowujemy złożoność obrazków, liczbę poszukiwanych różnic,
  • wyszukiwanie podobieństw pomiędzy dwoma, na pierwszy rzut oka, odmiennymi obrazkami, np. roweru i samochodu, półki i szafy,
  • labirynty. W zależności od wieku dziecka dobieramy prostszy lub trudniejszy wzór. Dodatkowo ćwiczona jest grafomotoryka,
  • gry typu MEMO. Wspomagamy również pamięć wzrokową,
  • zabawa typu ODNAJDYWANIE CAŁOŚCI po zapoznaniu się z powiększoną częścią tej całości,
  • zadania typu WYKLUCZ np. JEDNĄ POSTAĆ Z 9, która różni się od pozostałych pewnym detalem,
  • zadania typu ODNAJDŹ np. 2 TAKIE SAME POSTACIE na planszy, gdzie tych postaci jest 8,
  • zadania typu ODSZUKAJ UKRYTE NA OBRAZKU np. owoce, zwierzaki, meble, ubrania, itp.,
  • układanki nie puzzle, w których części utworzone zostały z przecięcia obrazka wzdłuż, poprzek lub / i na skos,
  • uzupełnianie  luk w obrazkach konkretnymi elementami;

Koncentracja + ćwiczenia percepcji słuchowej:

  • zabawa instrumentami. Prezentujemy dziecku np. 4 różne instrumenty. Gramy na nich. Oczywiście dziecko musi zagrać. Następnie zakrywamy mu oczy i gramy na poszczególnych instumentach. Jego zadaniem jest powiedzieć, tylko na podstawie podanego dźwięku, którego instrumentu użyliśmy,
  • zabawa w reakcję na sygnał, czyli gdy usłyszesz dźwięk np. wrzuć klocek do wiaderka. Dziecko siedzi odwrócone plecami, podajemy dziecku dźwięk, np. przez klaśnięcie. Zadaniem dziecka jest zareagować na dźwięk i wrzucić klocek,
  • zabawa GDZIE SIĘ SCHOWAŁ DŹWIĘK. Ustawiamy budzik na godzinę, w której wiemy, że będziemy bawić się z dzieckiem. Gdy budzić zaczyna dzwonić, dziecko reaguje. Jego zadaniem jest oczywiście odnalezienie źródła dźwięku,
  • bardzo fajnymi grami do treningu koncentracji z wykorzystaniem zmysłu słuchu są: Bim – BomMemo dźwiękowe oraz pomoce dźwiękowe z Harmonii,
  • pisanie ze słuchu;

Koncentracja + ćwiczenia motoryki małej
+ ćwiczenia grafomotoryki

  • malowanie farbami, rysowanie, przerysowywanie,
  • tworzenie wydzieranek oraz prac plastycznych z wykorzystaniem ciekawych technik np. kolażu, decoupage, itd.,
  • przepisywanie,
  • kodowanie zapisu – wyrazów, zdań np. z wykorzystaniem stworzonego przez siebie alfabetu, np. a = [], b = ’, …, w = >, itp.,
  • odwzorowywanie kształtów po śladzie (szlaczki);

Koncentracja + ćwiczenia motoryki dużej:

  • pływanie,
  • pokonywanie torów z przeszkodami,
  • kręcenie hula – hop,
  • gry z wykorzystaniem skakanki oraz gumy do skakania,
  • „Twister”,
  • taniec,
  • jazda na rolkach, łyżwach, deskorolce, hulajnodze;

Koncentracja + ćwiczenia intelektu 🙂 :

  • gry logiczne,
  • rozwiązywanie rebusów,
  • zagadki,
  • doświadczenia,
  • ćwiczenia w czytaniu tekstów, książek ze zrozumieniem,
  • gry polegające na kojarzeniu par według konkretnej zasady,
  • ćwiczenia kategoryzacji,
  • ćwiczenia analogii.

Skoncentruj się…

…i stwórz własne zabawy na poprawienie koncentracji 🙂 Oczywiście takich przykładów można być mnóstwo! Liczy się pomysłowość, kreatywność a przede wszystkim ich przydatność. Najważniejsze jest to, aby podczas zabawy „przemycać” umiejętności, które są znaczące w postrzeganiu rzeczywistości. Czy jesteś na tyle skoncentrowana, by zostawić komentarz? 🙂

Podziel się wpisem z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *