W dzisiejszym świecie „atakuje” nas wiele bodźców zewnętrznych – dźwięki, reklamy, słowa, komentarze, rozmowy, szumy, krzyki, warkoty, itp. W tym natłoku przeróżnych informacji musimy żyć, uczyć się i koncentrować, by wykonać zadania, które sobie ustalimy. Dlatego tak ważne jest, by uczyć dzieci koncentracji. Pomaga ona odnieść sukces w nauce, terapii logopedycznej, a także, co dla mnie najistotniejsze, w życiu.
Koncentracja – 5 typów ćwiczeń
Koncentracja + ćwiczenia percepcji wzrokowej:
- odnajdywanie różnic w dwóch prawie jednakowych obrazkach. W zależności od wieku dopasowujemy złożoność obrazków, liczbę poszukiwanych różnic,
- wyszukiwanie podobieństw pomiędzy dwoma, na pierwszy rzut oka, odmiennymi obrazkami, np. roweru i samochodu, półki i szafy,
- labirynty. W zależności od wieku dziecka dobieramy prostszy lub trudniejszy wzór. Dodatkowo ćwiczona jest grafomotoryka,
- gry typu MEMO. Wspomagamy również pamięć wzrokową,
- zabawa typu ODNAJDYWANIE CAŁOŚCI po zapoznaniu się z powiększoną częścią tej całości,
- zadania typu WYKLUCZ np. JEDNĄ POSTAĆ Z 9, która różni się od pozostałych pewnym detalem,
- zadania typu ODNAJDŹ np. 2 TAKIE SAME POSTACIE na planszy, gdzie tych postaci jest 8,
- zadania typu ODSZUKAJ UKRYTE NA OBRAZKU np. owoce, zwierzaki, meble, ubrania, itp.,
- układanki nie puzzle, w których części utworzone zostały z przecięcia obrazka wzdłuż, poprzek lub / i na skos,
- uzupełnianie luk w obrazkach konkretnymi elementami;
Koncentracja + ćwiczenia percepcji słuchowej:
- zabawa instrumentami. Prezentujemy dziecku np. 4 różne instrumenty. Gramy na nich. Oczywiście dziecko musi zagrać. Następnie zakrywamy mu oczy i gramy na poszczególnych instumentach. Jego zadaniem jest powiedzieć, tylko na podstawie podanego dźwięku, którego instrumentu użyliśmy,
- zabawa w reakcję na sygnał, czyli gdy usłyszesz dźwięk np. wrzuć klocek do wiaderka. Dziecko siedzi odwrócone plecami, podajemy dziecku dźwięk, np. przez klaśnięcie. Zadaniem dziecka jest zareagować na dźwięk i wrzucić klocek,
- zabawa GDZIE SIĘ SCHOWAŁ DŹWIĘK. Ustawiamy budzik na godzinę, w której wiemy, że będziemy bawić się z dzieckiem. Gdy budzić zaczyna dzwonić, dziecko reaguje. Jego zadaniem jest oczywiście odnalezienie źródła dźwięku,
- bardzo fajnymi grami do treningu koncentracji z wykorzystaniem zmysłu słuchu są: Bim – Bom, Memo dźwiękowe oraz pomoce dźwiękowe z Harmonii,
- pisanie ze słuchu;
Koncentracja + ćwiczenia motoryki małej
+ ćwiczenia grafomotoryki
- malowanie farbami, rysowanie, przerysowywanie,
- tworzenie wydzieranek oraz prac plastycznych z wykorzystaniem ciekawych technik np. kolażu, decoupage, itd.,
- przepisywanie,
- kodowanie zapisu – wyrazów, zdań np. z wykorzystaniem stworzonego przez siebie alfabetu, np. a = [], b = ’, …, w = >, itp.,
- odwzorowywanie kształtów po śladzie (szlaczki);
Koncentracja + ćwiczenia motoryki dużej:
- pływanie,
- pokonywanie torów z przeszkodami,
- kręcenie hula – hop,
- gry z wykorzystaniem skakanki oraz gumy do skakania,
- „Twister”,
- taniec,
- jazda na rolkach, łyżwach, deskorolce, hulajnodze;
Koncentracja + ćwiczenia intelektu 🙂 :
- gry logiczne,
- rozwiązywanie rebusów,
- zagadki,
- doświadczenia,
- ćwiczenia w czytaniu tekstów, książek ze zrozumieniem,
- gry polegające na kojarzeniu par według konkretnej zasady,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia analogii.
Skoncentruj się…
…i stwórz własne zabawy na poprawienie koncentracji 🙂 Oczywiście takich przykładów można być mnóstwo! Liczy się pomysłowość, kreatywność a przede wszystkim ich przydatność. Najważniejsze jest to, aby podczas zabawy „przemycać” umiejętności, które są znaczące w postrzeganiu rzeczywistości. Czy jesteś na tyle skoncentrowana, by zostawić komentarz? 🙂