Czas na gumkowe zabawy!
Jakiś czas temu po Internecie krążył pewien pomysł na wykorzystanie gumek do włosów do zabaw z dzieckiem. Wielu logoblogerów pisało o nim w swoich postach lub na facebook’u. Nie mogłam oprzeć się pokusie i nie zrobić sobie takiej pomocy samodzielnie. Jednak jak to u mnie bywa jest ona nieco inna niż ta, którą być może znasz 😉
Ponadto, wymyśliłam trudniejszą wersję tej gry, bo tamta dla moich dzieciaków, po kilkukrotnym powtórzeniu, była za prosta. Korzystam z niej już jakiś czas. Działa, sprawdza się a dzieciaki bardzo lubią bawić się pierścieniami mocy! 🙂
Zapraszam na posta, w którym będzie o stymulacji motoryki małej, planowaniu ruchu i rozkodowywaniu informacji.
Najpierw trochę teorii, bo warto wiedzieć dlaczego gry, o których dziś piszę są godne uwagi. Teoria jest bardzo prosta:
Stymulując rękę – stymulujesz rozwój mowy!
I koniec, kropka!
Jeżeli chcesz poczytać sobie o tym więcej i upewnić się, że tak jest naprawdę, zachęcam do powrotu do starszych postów:
- co nieco o mózgu,
- stymulacja motoryki małej część 1 – dziecko 2 – letnie,
- stymulacja motoryki małej część 2 – dziecko 5 – 6 – letnie.
Gumkowe zabawy
Możliwości ćwiczeń motoryki małej jest bardzo dużo. Jednym z pomysłów, który moim zdaniem, jest inny niż pozostałe, jest ta zabawa:
Potrzebujesz gumek do włosów, powyższych obrazków i gotowe.
Ps. Uprzedzając pytania. Nie pamiętam skąd pobrałam te skany. Była to jakaś hiszpańska stronka… hmm… nie będę wymyślać, bo nie pamiętam. Sorki.
Nie mniej jednak w praktyce okazało się, że karty z rękoma są za małe, głównie dla młodszych dzieciaków a dla starszych za łatwe. Stąd właśnie urodził się w mojej głowie pomysł na jego 3 modyfikacje!
Gumkowe zabawy – modyfikacje gry
Wersja dla najmłodszych.
Problemem była wielkość kart, więc… ja swoje „karty” po prostu powiększyłam ale i zmieniłam ich kształt. Popatrz:
Jeżeli dziecko starsze i jest leworęczne wykorzystujemy także tę planszę i działamy na zasadzie lustrzanego odbicia. Kiedy dziecko je małe i leworęczne wystarczy, że odwrócę planszę i mam to samo, tyle że ze wzorem na prawą rękę 🙂 Moje „karty” są dwustronne.
Wersja dla starszych.
Na wszystkich kartach w pierwotnej wersji gumki są rozmieszczone w bardzo prosty sposób. Są albo na 1 palcu albo na 2 albo na 3. Nic się w tej kwestii tam nie dzieje. W mojej modyfikacji jest inaczej. Spójrz, gumki przeplatają się z palcami.
Wersja logopasji 🙂
Pamiętasz jak w tamtym roku, przy współpracy z Mimową opracowałam grę Magiczny ogródek? Bardzo lubię stymulować myślenie u dzieci poprzez różne zabawy. W mojej wersji gumkowe zabawy nie tylko stymulują motorykę małą ale również doskonalą umiejętność rozkodowywania informacji. Do gry wykorzystałam gumki do włosów za 1Ł 🙂 , które wyglądają tak:
Następnie ustaliłam, że każda gumka będzie miała swój znaczek stworzony na podstawie kolorów jakie widać na frotce:
Dziecko zakłada na palce pierścienie mocy w określony sposób.
Oczywiście pomoce, z racji tego, że robione samodzielnie popakowałam używając woreczków do mrożenia jedzenia, że się szybko nie poniszczyły.
O tym co wykorzystuję do opracowywania i zabezpieczania pomocy pisałam już wcześniej.
Podsumowanie
Warto jest korzystać z pomysłów, które obiegają Internet. Jednak nie warto korzystać z nich bezmyślnie. Kiedy pomysł jest fajny ale „coś” w nim, na Twoich zajęciach nie działa, to przekształć go i zobacz czy będzie lepiej. To tyle na dzisiaj. Dziś post zwięzły i na temat 🙂 Powodzenia w tworzeniu!
Ps. 1. Biorąc do <3 odpowiedzi uzyskane w wypełnionych dotychczas ankietach ewaluacyjnych będę starała się zmienić system publikacji informacji 🙂 Piszecie, że jest mnie za mało, to postaram się być częściej 🙂 3-majcie za mnie kciuki oby się udało!
Ps. 2. Ankietę można jeszcze wypełniać! Jest ona aktywna do końca stycznia. Jeśli Ktoś jest chętny. Zachęcam 🙂
Super zabawa! Rewelacja.