Dopełniacz po raz kolejny!

Podziel się wpisem z innymi!

dopełniacz po raz kolejny

Dopełniacz. Nie przez przypadek podrzuciłam Ci wczoraj na facebook’u logopasji stary wpis o ćwiczeniach z dopełniaczem. Zaproponowane tam ćwiczenia są dobre na początku terapii i nadają się bardziej dla młodszych dzieci niż np. dla dzieci 5+. Rzecz jasna czasem i z 5 – latkiem trzeba robić wszystko od początku, bo w terapii zawsze bierze się pod uwagę wiek rozwojowy dziecka a nie wiek metrykalny. Ale dziś nie o tym! No to o czym?!

Dopełniacz po raz kolejny!

…a no o tym co zrobić jak np. przerobiłaś z dzieckiem wszystkie przypadki z programowania języka a nadal błędy w spontanicznym wypowiadaniu się pojawiają się lub gdy na zajęcia trafia „starszak” i ma problem z fleksja języka polskiego.

Na rynku wydawniczym jest sporo pomocy, które ułatwiają programowanie języka. Moim zdaniem najbardziej obszerną i opracowaną bardzo solidnie jest „Powtarzam, Rozumiem, Nazywam” z Wydawnictwa WIR. Kiedyś opisywałam część pierwszą tej pomocy w cyklu Ajtejnatywy. Ale tak na dobrą sprawę najwięcej przykładów na ćwiczenia w odmienianiu jest w części drugiej.

Ale do czego dążę? A no do tego, że czasem przerobienie np. tej pomocy nie wystarczy, żeby osiągnąć sukces lub / i proponowane tam zadania są zbyt mechaniczne i trywialne. 

Pamiętasz jak kiedyś na facebook’u opublikowałam TO zdjęcie?

logopasja1

Wtedy wiele osób pisało mi, że to dokumentacja, doktorat, itd. 🙂 A to właśnie zbiór pomocy do ćwiczeń fleksji 🙂 Ps. Jasne, że nie ma tam tylko samego Dopełniacza 😉 Są także zadania na inne przypadki oraz sporo materiałów do rozbudowywania słownictwa i nauki czasów w ciekawy sposób. Dodam tylko na marginesie, że obecnie wszystko mieści się w 2 segregatorach.

Właśnie w tym zbiorze mam takie ćwiczenie, dzięki któremu prócz odmiany uczę dziecko logicznego myślenia. Popatrz.

dopelniacz-2

dopelniacz-3

doleniacz-10
dopelniacz-4


Są to tylko wybrane elementy z tej pomocy. Scenek sytuacyjnych jest 9. Wszystkie są bliskie dziecku.

Ćwiczenie przebiega następująco. Pokazuję dziecku małe obrazki do kilku scenek (np. do 3 – 4) a potem pokazuję większy obrazek. Dziecko ćwiczy odmianę układając zdania w odpowiedzi na pytanie, np. Czego mama potrzebuje, aby upiec ciasto? Potrzebuje blaszki do ciasta, miski, miksera, itd.

Gra oczywiście do nabycie w sklepie. Zachęcam!

Podziel się wpisem z innymi!

3 Comments

  1. Bardzo fajny pomysł! Szukam czegoś podobnego do ćwiczeń i chyba pozostaje mi sobie narysować. Podpowiedziałabyś jakie jeszcze są tematy tych scenek oprócz widocznych na zdjęciach. Szukam inspiracji;) Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *