Dziś na tapecie Ćwiczenia rozumienia część 3 🙂
Pisząc posty pt.: Ćwiczenia rozumienia część 1 oraz Ćwiczenia rozumienia część 2, nie zakładałam, że:
- będą to jednej z najpopularniejszych postów na blogu,
- będę tworzyła kolejne wpisy z tej serii.
Po ponad 4 latach (jak to brzmi…) właśnie dziś zapraszam Cię na ćwiczenia rozumienia część 3 🙂
W poprzednich wpisach bardzo mocno akcentowałam fakt, że:
BEZ ROZUMIENIA NIE MA MÓWIENIA!
Dalej się z tym zgadzam ale dziś powiedziałabym raczej, że:
BEZ ROZUMIENIA NIE MA KOMUNIKACJI!
I tego od dłuższego czasu się trzymam! Dziecko musi rozumieć, żeby komunikować się werbalnie lub w sposób alternatywny.
Kiedyś, tworząc blog miałam więcej czasu na tworzenie ładnych grafik, obrazków, itd. Dziś jest inaczej, więc wybacz mi skromniejsze w formie rozpisanie etapów rozumienia 😉
3 latek (dodatkowe informacje)
- Rozumie wszystkie pytania tj. Kto? Co? Co robi? Kogo? Czego? Czym? Z kim? Z czym? Gdzie? O kim? O czym? Komu? Jak -i -a -e? Jak? Ile? Dlaczego?
- Rozumie przyimki NA oraz POD.
4 latek
- Jest w stanie przy zamkniętych oczach określić co słyszy, np. darcie kartki, przecinanie papieru nożyczkami, stukanie łyżką w stół, itp.,
- Potrafi zróżnicować czy słowa/ zdania wypowiedziane to: pytania, stwierdzenie czy rozkaz,
- Umie określić czy słowa powiedziała kobieta, mężczyzna czy dziecko,
- Wykona zadanie oparte na słuchu fonemowym,
- Rozumie przyimek OBOK.
Punkty nr 2 oraz 3 są mocno skorelowane z tzw. słuchem fonetycznym. Można o nim poczytać w tym poście.
5 – 6 latek
- Potrafi z łatwością znaleźć rym do podanego słowa,
- Jest w stanie zrozumieć zasadę tworzenia nieistniejących słów i ją zastosować, np. Ktoś kto na żółtą koszulkę – to żółtek, Ktoś kto ma zieloną koszulkę – to zielonek; Ktoś kto ma czerwoną koszulkę – to…, itp.,
- Umie wychwycić błąd w wypowiadanych przez kogoś wyrazach, np. szpodnie, śkalpety, itd.,
- Jest w stanie zapamiętać polecenie (np. ułożyć odpowiednie elementy), w którym zostało przekazanych 5 – 6 informacji, np. Mały żółty kot pije zimne mleko, gdy do wyboru był duży – mały; żółty – brązowy – pomarańczowy; kot – pies – słoń; pije – je – kupuje; zimne – ciepłe; mleko – kakao – sok. Z doświadczenia wiem, że tego typu trening warto rozpocząć z dziećmi młodszymi. Należy wtedy proponować mniejszą liczbę informacji do zapamiętania (np. 3 – 4),
- Rozumie pytanie Kiedy?
- Rozumie wszystkie przyimki. Przyimek NAD jest najbardziej abstrakcyjny dlatego opanowywany jest najpóźniej, bliżej 6 urodzin.