Dlaczego? – czy Twoje dziecko zadaje tego typu pytania? Mam nadzieję, że Twoja odpowiedź brzmi: Aż za dużo!
A czy „Twoje” dzieciaki na zajęciach rozumieją to pytanie? Czy potrafią zapytać: Dlaczego? Jeśli tak, to nie musisz czytać wpisu… No na serio piszę! 😉
A DLACZEGO? 🙂
Bo dalej będzie o grze, która wspomaga rozumienie i zadawanie tego pytania oraz utrwala różnicowanie czasu teraźniejszego i czasu przeszłego.
Zapraszam!
Jeżeli jesteś stałą czytelniczką bloga wiesz, że tworzenie gier i pomocy terapeutycznych nie jest mi obce 🙂 Wiesz też zapewne, że często w moich grach pojawia się magiczne pytanie DLACZEGO? A dlaczego tak jest? Bo w życiu i terapii dziecka to pytanie jest przełomowe a jego rozumienie, zadawanie i odpowiadanie na nie to krok milowy!
Dlaczego? Czas przeszły.
Nie wiem od kiedy coś nazywa się „serią gier / serią pomocy” ale sądzę, że trzecia gra z rzędu z pytaniem DLACZEGO, tyle, że w innym kontekście podpada pod „serię”. Zatem trzecią grą z serii DLACZEGO jest gra pt. Dlaczego? Czas przeszły. Dwie wcześniejsze znajdziesz tutaj.
Co zawiera nowa gra?
Nowa gra z seria różni się od pozostałych. Składa się z 36 kart podzielonych na dwa czasy teraźniejszy i przeszły oraz na część żeńską i męską. Uprzedzając pytania. Karty są takiego formatu, że 4 z nich mieszczą się na kartce A4.
Czas teraźniejszy:
Czas przeszły:
Jak korzystać z pomocy?
Na początku omawiacie z dzieckiem wybrane przez Ciebie karty z czasu przeszłego. Następnie kładziesz przed dzieckiem tabelkę. Wkładasz wybraną kartę z puli kart z czasem teraźniejszym. Zadaniem dziecka jest znaleźć parę do obrazka, odpowiedzieć na pytania i powiedzieć samodzielnie zdanie. Popatrz.
Przykład 1:
K.: (Umieszczam obrazek w tabelce) Co robi teraz Pani?
Dz.: Szyje.
K.: A co szyje Pani?
Dz.: Spodnie.
K.: A dlaczego Pani szyje spodnie?
Dz.: (Dobiera obrazek z puli obrazków z czasu przeszłego pokazanych na początku rozgrywki) Bo Pani porwała spodnie.
K.: Tak, brawo. Teraz spróbuj sama / sam.
Dz.: Teraz Pani szyje spodnie, bo wcześniej Pani porwała spodnie.
Przykład 2:
K.: (Umieszczam obrazek w tabelce) Co robi teraz Mati?
Dz.: Śpi.
K.: A dlaczego on teraz śpi?
Dz.: (Dobiera obrazek z puli obrazków z czasu przeszłego pokazanych na początku rozgrywki) Bo był w lesie na wycieczce.
K.: Tak, brawo. Teraz spróbuj sama / sam.
Dz.: Teraz Mati śpi, bo wcześniej Mati był w lesie na wycieczce.
Podsumowanie
Jeżeli masz ochotę zapoznać się grą jeszcze dokładniej zapraszam tutaj.