Przygotowanie do diagnozy – temat 5. odcinka PRL.
PRL to cykl stworzony dla logopedów obecnych i przyszłych, który ma na celu opisanie konkretnych rozwiązań do omawianego wyzwania logopedycznego.
Dzisiejszy PRL, dalej mieści się w konwencji praktycznych rozwiązań, ale z racji tego, że większość logopedów będzie miała teraz czas intensywnych diagnoz, stwierdziłam, że opowiem Wam nieco jak przygotować się do pierwszego spotkania.
Zapraszam!
Przygotowanie do diagnozy
Bez względu na to, gdzie odbywa się diagnoza: w domu pacjenta, szkole, przedszkolu, gabinecie, itd. warto posiadać pewne dane o dziecku/ osobie, by móc odpowiednio przygotować się spotkania.
- Data urodzenia – 5 latek to dziecko, które może mieć 5;0 lub 5;11 miesięcy. W praktyce oczekiwania względem obydwu 5 – latków będą zgoła inne 😉
- Język/ języki otoczenia dziecka – coraz częściej do gabinetu trafiają dzieci małżeństw mieszanych lub dzieci pochodzące z rodzin obcokrajowców, którzy mieszkają na terenie Polski. Należy o tym wiedzieć wcześniej i w takim przypadku należy zapytać o język/ języki, które są obecne w domu.
- Przebyte terapie – to ważne, czy dziecko było prowadzone przez terapeutę (logopedę, psychologa, pedagoga, itp.) w tej czy innej placówce. Zawsze warto mieć na względzie to z jakich pomocy dziecko korzystało, nad czym pracowało, czy lubi zajęcia, jeśli tak/ nie dlaczego? itp.
- Aktualne terapie – to istotne, ze względu na możliwości dziecka, czas rodziców, zakres problemów, itd. Warto tez zaznaczyć, że gdy prowadzi się dziecko z kimś wspólnie należy się komunikować 🙂
- Główny problem – chodzi o krótką informację – wada wymowy, mało mówi, nie mówi, chodzi o to, żeby wiedzieć jakie materiały, zadania przygotować i na co się nastawiać. Inaczej przeprowadza się diagnozę dziecka z ORM a inaczej z wadą wymowy.
- Trudne zachowania, sytuacje – są dzieci chętne do pracy i mniej chętne, ale lubiące np. bardzo auta. To wtedy wiadomo jak lepiej zmotywować 🙂 Mogą też, i często się pojawiają dzieci nieśmiałe, wycofane lub dzieciaki bardzo żywe, niemogące się skupić, usiedzieć w miejscu, płaczliwe, itd. Te zachowania będę rzutowały na przygotowanie się do spotkania.