Ptaszki Logopasji
Jestem taka podekscytowana tym postem, że sama się sobie dziwię. Strasznie lubię robić takie rzeczy a jeszcze bardziej się nimi dzielić i wiedzieć, że prócz mnie ktoś będzie z tego korzystać. Nie przedłużając…
W poście jest dla Ciebie:
- duża niespodzianka do pobrania,
- konkurs z nagrodami 🙂
Zapraszam do lektury, drukowania, grania i wygrywania!
Rok temu jesienią miałam dla Ciebie post o zabawach kolorami. A w tym roku mam dla Ciebie większą niespodziankę. Tak jak możesz wywnioskować z grafiki chodzi o darmową grę ze specjalnej limitowanej edycji! Możesz ją wydrukować i używać podczas swoich zajęć i zabaw z dziećmi. Śmiało dziel się nią ze znajomymi terapeutami i innymi zainteresowanymi osobami. Gra wpisuje się idealnie w tematykę jesiennych odlotów ptaków 🙂
W poście pokrótce pokazałam jak można pracować z opracowaną przeze mnie grą. Dodatkowo jak zawsze przygotowałam dla Ciebie dokładną instrukcję gry 🙂
Oprócz mnie przy tej grze pracowała Ola, która zadbała o oprawę graficzną projektu. Korzystając z okazji – DZIĘKUJĘ CI jeszcze raz!!! 🙂 Bez Twojego zapału, chęci i talentu tej gry by nie było 🙂 Ps. Nie wiem czy zauważyłaś, że Ola od pewnego momentu, a dokładnie od tego, zajmuje się grafikami do postów 🙂
I jeszcze jedna ważna informacja. Jeżeli gra Ci się spodoba, takich pomocy będzie więcej na stronie logopasji 🙂
Elementy gry
Plansza z drutami
4 plansze z drzewami
12 ptaszków logopasji
Kartoniki z liczbami i symbolami matematycznymi
UWAGA! Wszystkie elementy – plansza z drutami, plansze z drzewami oraz kartoniki z liczbami i symbolami matematycznymi, wydrukowałam na brystolu. Jedynie ptaki wydrukowałam na zwykłej białej kartce.
Ptaszki logopasji – pomysły na gry
Liczenie
Rozłóż przed dzieckiem planszę z drutami i ptaki.
Następnie ułóż działanie matematyczne, które będzie w zakresie do 12.
Dziecko wykorzystując ptaszki i planszę rozwiązuje zadanie.
Porównywanie
Poproś dziecko, by wybrało sobie dwie plansze z drzewami.
Kolejno rozłóż ptaki (część lub wszystkie) w dowolny sposób na drzewach.
Zadanie dziecka polega na przeliczeniu ptaszków i umieszczeniu odpowiednich kartoników z liczbami pod daną planszą z drzewem.
Następnie dziecko określa, na którym drzewie jest więcej ptaków, używając do tego celu kartoników z symbolami matematycznymi.
Może być tak, że ptaszków na 2 drzewach jest dokładnie tyle samo.
UWAGA! Uważasz, że liczenie i porównywanie to mało logopedyczne zadania? Wcale nie. Po pierwsze, wykonywanie działań matematycznych jest bardzo rozwijające! A w logopedii właśnie o to chodzi. Po drugie, te 2 zadania można fajnie połączyć np. z ćwiczeniami artykulatorów. Po każdym rozwiązanym zadaniu matematycznym dziecko wykonuje wygibasy dla buzi i języka.
Ćwiczenia sekwencyjnej pamięci wzrokowej i ruchowej
Wzrok
Dziecko wybiera sobie 3 drzewka i 3 różne ptaki.
Wybrane przez dziecko ptaszki należy odwrócić na drugą stronę.
Terapeuta chowa kolejno, zaczynając od strony lewej do prawej, ptaki z par wybranych przez dziecko.
Zabawa polega na tym, że dziecko układa pod planszami z drzewami ptaszki, które się pod nimi schowały.
Na koniec należy sprawdzić prawidłowość wykonanego zadania 🙂
Ruch
Na stole przed dzieckiem znajdują się plansze z drzewami. Liczba plansz powinna być dostosowana do możliwości dziecka. Dodatkowo dziecko wybiera sobie jednego ptaka.
Terapeuta pokazuje dziecku w jaki sposób ptaszek lata po drzewach.
Zabawa polega na odtworzeniu przez dziecko sekwencji ruchów ptaka.
Zagadki
Dziecko rozkłada przed sobą w dowolnej kolejności plansze z drzewkami oraz po jednym ptaku z każdego rodzaju.
Terapeuta opowiada: Ptaszek, który ma tylko czerwony brzuszek leci na drzewo, które ma igły.
A cały czerwony ptak siada na drzewo, które ma liście w ciemno zielonym kolorze, itd. 🙂
Jak pobrać grę?
Wystarczy zapisać się na newsletter!
Konkurs
Mam dla Ciebie kolejną super niespodziankę. Prócz tego, że możesz pobrać grę, to jeszcze możesz wygrać książeczki (Zoo alfabet, Zoo alfabet II, Alfabet owocowo – warzywny) oraz kolorowankę autorstwa Izy Skabek.
By wygrać te wszystkie nagrody należy:
wybrać sobie jedną z dwóch konkurencji i jasno to zaznaczyć w komentarzu, pisząc np. wybieram konkurencję 1.
Nagroda trafi do jednej osoby z każdej konkurencji, więc będzie 2 zwycięzców 🙂 1 osoba nie może brać udziału w 2 konkurencjach.Pierwsza konkurencja: W komentarzu pod tym postem wypisz jak najwięcej ciekawych i kreatywnych gier i zabaw z wykorzystaniem TYLKO elementów z gry.
Druga konkurencja: W komentarzu pod tym postem wypisz jakie elementy, zupełnie nowe, można dodać do gry, by stymulowała jeszcze inne umiejętności dziecka. Opisz ich zastosowanie. Jeżeli najfajniejszy pomysł będzie potrzebował urzeczywistnienia to tak też się stanie. Ola zgodziła się wyrysować nowe elementy. Będzie istniała możliwość darmowego pobrania dodatku do gry za jakiś czas 🙂
Na komentarze czekam do 23 września do godziny 24.00 🙂 Wyniki zostaną ogłoszone na facebook’u logopasji 🙂
A na dokładkę, żeby tego wszystkiego było mało jest coś jeszcze…
Pani ma po prostu świetne pomysły! Rewelacja! Uwielbiam gry, które można wykorzystać wiele razy, na wiele sposobów! Super pomoc!
Witajcie!
WYNIKI KONKURSU 🙂
– Konkurencja 1 – zwycięzcą jest Agii,
– Konkurencja 2 – zwycięzcą jest Agata.
Proszę Was o wysłanie wiadomości prywatnej na facebook’u na profil logopasji.
Dziękuję wszystkim osobom za udział w konkursie oraz gratuluję laureatkom!
Konkurtencja 2.
Do drzew liściastych można dorobić owoce np. żółte i zielone gruszki, jabłka, śliwki też koniecznie w dwóch kolorach, mogą one spaść z drzewa dla przećwiczenia odejmowania.
Dziękuję za komentarz 😉 Jednak jest już po terminie nadsyłania odpowiedzi. Wyniki konkursu wkrótce.
Konkurencja 2. Może domalowac koszyk wiklinowy i różne rodzaje grzybów. Można się pobawić w grzybobranie. I przy okazji poćwiczyć trudne nazwy i pamięć. Np. Podgrzybki, kozaki, kurki, muchomory. Itp. Dodatkowo można uczyć dziecko bezpiecznych zachowań w lesie. A …I dodałbym jeszcze kilka zwierząt np do nauki r i ż. Wiewiórka borsuk itp.
Zadanie nr 2.
Do gry można dorysować jeszcze gniazda dla ptaków = plus litery i w ten o to ciekawy sposób jak opisane powyżej można również ćwiczyć samogłoski i spółgłoski. Ptaszek z odpowiednia literą szuka swojego gniazda na drzewie.
Jestem na etapie uczenia liter moją córę i siostrzeńca więc stąd ten pomysł 🙂
Wybieram konkurencję 1.
1a. Ćwiczenia pamięci słuchowej
Kładziemy przed dzieckiem dwa drzewa. Pod spodem rozkładamy po dwa ptaszki z każdego rodzaju. Terapeuta mówi „na pierwszym drzewie posadź ptaka czerwonego i czarnego, a na drugim czarnego i niebieskiego. Dziecko wykonuje polecenie według instrukcji.
1b. Ćwiczenie pamięci słuchowej
Kładziemy przed dzieckiem planszę z drutami i kilka ptaszków. Ćwierkamy np. dwa razy „Ćwir, Ćwir”. Dziecko ma za zadanie położyć tyle ptaszków na drutach ile razy usłyszało „Ćwir”
2. Ćwiczenie słuchowe – nauka rozróżniania wysokości dźwięków
Ćwierkamy kilka razy „ĆWIR, ĆWIR, ĆWIR” np. dwa razy nisko i raz wysoko. Dziecko stawia ptaszki na drutach wg wysokości usłyszanych dźwięków. Jeśli usłyszało niski dźwięk to sadza ptaszka na najniższych drutach, a jeśli usłyszało wysoki dźwięk stawia ptaszka na najwyższych drutach.
3a. Ćwiczenia w orientacji przestrzennej
Kładziemy przed dzieckiem jedno drzewo i wszystkie cztery ptaszki. Mówimy „czerwony ptak siada na czubku drzewa” – dziecko wykonuje polecenie. „Czarny ptak siada pod drzewem” – dziecko kładzie ptaszka w odpowiednim miejscu na planszy z drzewem.
Zwroty do użycia: obok drzewa, nad drzewem, pod drzewem, z prawej strony drzewa, z lewej strony drzewa.
3a. Ćwiczenia w orientacji przestrzennej
Kładziemy przed dzieckiem planszę z drutami i cztery różne ptaszki. Opisujemy gdzie powinny pojawić się ptaki, a dziecko układa je według instrukcji np. „Czerwony leci pod drutami” „czarny usiadł na drutach”, „Pomarańczowy siedzi na słupie”, niebieski usiadł na płocie.
4a. Naśladowanie
Dziecko ma swoją planszę z drutami, a my swoją. Sadzamy na drutach ptaszki. Dziecko ma za zadanie posadzić ptaszki na swojej planszy w taki sam sposób.
4b. Naśladowanie
Dziecko ma swoje plansze z drzewami, a my swoje. Terapeuta układa ptaki na swoich drzewach, a dziecko ma za zdanie ułożyć takie same ptaki na swoich drzewach w taki sam sposób.
5. Sekwencje
Kładziemy przed dzieckiem planszę z drutami. Przygotowujemy większą ilość ptaków i sadzamy ptaki na drutach według określonej sekwencji np. czarny, pomarańczowy, czarny, pomarańczowy. Zadaniem dziecka jest dokończenie sekwencji.
6. Wykluczanie ze zbioru
Kładziemy przed dzieckiem w rzędzie od lewej do prawej kilka ptaszków jednego rodzaju. Wśród nich powinien znaleźć się ptaszek innego rodzaju. Pytamy dziecko „Który nie pasuje?”
7a. Ćwiczenia oddechowe
Przenosimy słomką ptaszki na poszczególne drzewa lub plansze z drutami. Można to ćwiczenie połączyć z ćwiczeniem sekwencji.
7b. Ćwiczenia oddechowe
Kładziemy na wszystkie drzewa różne ptaszki. Ptaki odlatują do ciepłych krajów (dziecko dmucha, zdmuchując ptaki z drzew).
8. Kategoryzacje
Rozkładamy ptaszki na grupy kolorystyczne. Jeśli wydrukujemy ptaszki w różnych rozmiarach można ćwiczyć kategoryzacje również ze względu na wielkość.
9. Kodowanie
W kodowanie można bawić się podobnie jak w poście „Ćwiczenia na za… mówienie część 21.” Przygotowujemy dwie kartki i rysujemy na każdej 9. Na jednej z nich kładziemy kartki z cyframi od 1 do 4. Drugą dajemy dziecku. Przygotowujemy obok instrukcję jaka cyfra odpowiada jakiemu ptakowi. Zadaniem dziecka jest odkodowanie informacji i ułożenie na swojej planszy ptaszków wg instrukcji.
Pewnie nie wyczerpuje to możliwości wszystkich zabaw, wszak ogranicza nas tylko własna wyobraźnia, ale pomysł jest genialny w swojej prostocie i ja go kupuję. Jeśli mogę o czymś pomarzyć to chciałabym coś podobnego typowego dla chłopaków, a dokładnie rakiety, planety i kosmonauci:)
Pozdrawiam słonecznie!
agii
Listki, chmurki -ćwiczenia oddechowe ( wolne, szybkie dmuchanie). Do tego rozmowa o porach roku. Można jeszcze do rysować krople deszczu i mamy kolejne ćwiczenia . A materiał przygotowany przez Panie super.