100 pytań do…

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

100 pytań do...

Pytania w życiu dziecka stanowią bardzo ważny wyznacznik jego prawidłowego rozwoju. Mam tu na myśli zarówno rozumienie pytań, odpowiadanie na nie i ich zadawanie. Zawsze w terapii pytania odgrywają dla mnie istotną kwestię. Staram się wymyślać coraz to więcej gier i zabaw, które będą sprzyjały rozumieniu, odpowiadaniu i samodzielnemu zadawaniu pytań przez dziecko. Jeżeli śledzisz mój blog, to wiesz, że jakiś czas temu światło dzienne ujrzała gra o pytaniu Dlaczego? w połączeniu z emocjami 🙂

Dziś chcę Ci pokazać nową grę, która nazywa się…

100 pytań do…

Gra była testowana zarówno przeze mnie jak i przez chętnych testerów. Zobacz co napisali o niej logopedzi:

“Jak każda nowa pomoc, także i ta gra wzbudziła zainteresowanie wśród dzieci i – co kluczowe – skłoniła do wypowiadania się na tematy przedstawione na ilustracjach. Pełne szczegółów obrazki są świetną bazą do wymyślania własnych wersji, jak chociażby układania pytań do podanych odpowiedzi czy określania związków przyczynowo-skutkowych. Myślę, że tak przygotowane karty mogą być świetnym urozmaiceniem (“przerywnikiem”) zajęć :)”

*******

“Gra podobała się moim przedszkolakom. Dzieci podejmowały próby wymyślania własnych pytań. Odpowiadały na moje pytania. Dostrzegały szczegóły na obrazkach. Wymyślaliśmy zagadki.
Porozcinałam obrazki, dopasowywaliśmy je do dużych obrazków.
Z ogólnych wrażeń – gra pobudza do myślenia, daje możliwość poszerzania słownictwa, wypowiadania się. Dla mnie na plus”.

*******

„ Bardzo mocno chciałam sie przyczepić, ale niestety nie mogę! 🙂 Dzieciaczki bez problemu wykonywały polecenia! Obrazki były dla nich czytelne. W terapii przydały mi się do wykorzystania ich także jako pomoc do nauki przyimków, poszerzania słownika czynnego i biernego w zakresie czasowników, rzeczowników, znajomosci kolorów. Budowałam z dziećmi zdania do obrazków, zarówno tych dużych, jak i po jednym zdaniu do obrazków małych […] I co najważniejsze nie zauważyłam, żeby podopieczni byli znudzeni tą pomocą i żeby była ona dla nich nieinteresująca, wiec bardzo duży plus i można ja wykorzystywać wszechstronnie”.
*******
*******

Moja opinia:

Z obserwacji testerów oraz moich wynika, że gra jest dobra dla dzieciaków w wieku przedszkolnym oraz dla zaburzonych dzieci młodszych i starszych (3 – 8 – letnich), które są zaburzone (ORM, autyzm, niedokształcenie mowy o typie afazji). Straszaki w normie będą się raczej nudzić.

*******

Po czym dostałam odpowiedź:

“I tu się przyczepię. Nie prawda, że starszaki w normie będą się nudzić. Grałam ze swoim 6 latkiem i dobrze się bawił”.

*******

 

Co nieco o grze…

Gra składa się z:

  • 18 dużych (A5) obrazków, na których przedstawione są scenki z życia dzieci. Popatrz:

100 pytań do 1

100 pytań do 5

100 pytań do 9

  • małych obrazków, które współgrają z dużymi ilustracjami. Stanowią one odpowiedzi do pytań zadawanych do dużych obrazków.

100 pytań do 4

100 pytań do 6

100 pytań do 8

100 pytań do 7

Gra została stworzona głównie po to, by:

  • uatrakcyjnić ćwiczenia związane z rozumieniem pytań, odpowiadanie na nie, ich zadawanie przez dziecko
  • oraz ćwiczyć fleksję. W odpowiedziach na pytania pojawia się: Dopełniacz, Biernik (dużo), Narzędnik (dużo), Miejscownik (dużo) i Celownik (dużo). Oprócz tego do każdego obrazka można zadać przynajmniej jedno pytanie o czasownik. W niektórych zestawach pojawia się pytanie o przymiotnik.Jednak, jak przeczytałaś powyżej, można ją wykorzystać do wiele innych zabaw, co mnie bardzo cieszy 🙂

Przykładowa rozgrywka z grą
100 pytań do…

Spójrz…

1 100 pytań do

Kto tu jest? (wskazanie palcem na dziewczynkę – np. Olę):

3 100 pytań do

Co ona robi?

5 100 pytań do

A co czyta?

7 100 pytań do

A o czym jest ta książka?

10 100 pytań do

A z kim Ola czyta książkę?

8 100 pytań do

A na czym one siedzą?

6 100 pytań do

A jaki kolor ma kanapa?

4 100 pytań do

A gdzie stoi ta kanapa?

9 100 pytań do

A jak jest Ola?

2 100 pytań do

A dlaczego Ola i Mama czytają razem książkę o smokach? I tu dziecko popisuje się logicznym myśleniem 🙂

I tak podobnie z każdym z 18 dużych obrazków! Małych obrazków jest w sumie 153 🙂 Więc gra powinna nazywać się inaczej.

Ps. Teraz mogę usiąść i wypić gorącą kawę jak ta Pani na okładce 🙂 Więcej informacji po kliknięciu w obrazek!

100 pytań do...

 


Spodobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak, to świetnie! DOŁĄCZ do pozostałych a otrzymasz mojego e-booka Diagnoza logopedyczna w pigułce oraz innych BEZPŁATNYCH materiałów. Czasem powiadomię Cię też o moich najnowszych artykułach. Doceniam to, że tu jesteś. A teraz...

Wpisz imię

Podaj e-mail

Coś podobnego!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Posted in Blog, Ćwiczenia językowe, Ćwiczenia słuchowe and tagged , , , , , .

4 Comments

  1. Bardzo pomyslowa i.przydatna pomoc, a.blog po.liftingu to rowniez strzal w 10!pozdrawiam i dziekuje za.kazde słowo na blogu za poswiecenie wspoldzielenie czas i zaangazowanie!

  2. Bardzo ciekawy artykuł. Genialna gra, ja zazwyczaj drukowałam jakiś obrazek lub pokazywałam coś w książeczce. Także zdawało to egzamin, ale jednak ta gra posiada dużo więcej możliwości. Również zajmuję się logopedią, to moja strona: http://www.logopedaglogow.pl/ Ten artykuł był dla mnie świetną inspiracją do zakupu takiej gry, na pewno tak zrobię.
    Pozdrawiam
    Kasia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *