MiMowa + Logopasja = Ćwiczenia na za… mówienie część 21

Podziel się wpisem z innymi!

mimowa

 

MiMowa i Logopasja.

Jestem bardzo zadowolona z tego co wyszło z mojej współpracy z Mimową, która rozpoczęła się niecałe dwa miesiące temu. Dziś chciałabym podzielić się z Tobą tym, co razem udało nam się osiągnąć. Opiszę w tym miejscu jakie mam pomysły na wykorzystanie opracowanych przez Anię (na podstawie mojej wizji), materiałów. Zapewne zawitałaś tu właśnie po to, by dowiedzieć się jak korzystać z tej pomocy. Dlatego już nie nadwyrężam Twojego czasu. Do dzieła 🙂

Co wchodzi w skład materiałów?

  • Dwie ramki z dziewięcioma polami (jedna z Mi, druga z Ryśkiem),
  • Karty z figurami geometrycznymi (kwadraty, koła, prostokąty, trójkąty) w trzech kolorach (żółty, czerwony i niebieski),
  • Karty z kwiatkami o czterech różnych kształtach w trzech kolorach (żółty, czerwony i niebieski),
  • Dwie czarno – białe plansze (jedna z figurami, druga z kwiatkami). Materiał do kolorowania i innych ćwiczeń opisach poniżej.

Magiczny ogródek

Jest to podstawowy pomysł na grę. To od niego wszystko się zaczęło. By zagrać w tę grę potrzebujesz:

  • dwóch ramek magicznego ogródka,
  • kart z figurami geometrycznymi i kwiatkami.

Wszystkie materiały możesz pobrać ze strony mimowa.pl

No to zabieramy się za sadzenie kwiatków w magicznym ogródku 🙂

Magiczny ogródek

Wariant I

Przed rozpoczęciem gry powinnaś ustalić sobie i objaśnić dziecku, że np.:

MiMowa-logopasja-1

Taki układ oznacza to, że czerwony trójkąt i żółty prostokąt na jednej planszy to odpowiednio czerwony i żółty kwiatek na drugiej. Ten kod jest bardzo prosty. Im więcej elementów użyjesz oraz kiedy kolor kwiatka nie będzie taki sam jak kolor figury geometrycznej, tym całe zadanie będzie trudniejsze. I uwierz mi, naprawdę wymaga to dłuższego pomyślunku.

Następnie np. na planszy z Mi układasz figury geometryczne, według własnego pomysłu. Pamiętaj jednak, że powinnaś użyć minimum dwóch różnych rodzajów elementów oraz o tym, że masz do dyspozycji po 5 kart z jednym wzorem, gdy 6-stą kartę wykorzystujesz do stworzenia legendy do rozszyfrowania kodu.

Kładziesz przed dzieckiem swoją planszę z zakodowaną instrukcją jak powinno ono posadzić kwiaty w ogrodzie Ryśka. Ważne jest to, żeby dziecko wsadzało kwiaty od strony lewej do prawej i od góry do dołu.

MiMowa-logopasja.-99

Nieco trudniejszy kod powoduje, że korzystanie z instrukcji się komplikuje.

MiMowa-logopasja-3

Instrukcja jaką tworzysz dla dziecka może wykorzystywać wszystkie dziewięć pól na planszy. Jednak możesz przecież stworzyć instrukcję według, której dziecko będzie sadziło kwiaty w inny sposób, np. taki:

MiMowa-logopasja-4

Możesz również przeprowadzić tę grę w drugą stronę. Na podstawie posadzonych kwiatów dziecko opracowuje instrukcję wykorzystując do jej stworzenia figur geometrycznych.

MiMowa-logopasja-5

Nie zapomnij także zamieniać się rolami z dzieckiem i pozwól sobie na sadzenie kwiatów na podstawie instrukcji i kodu ustalonego przez dziecko 🙂

Wariant II

Opiera się na poleceniach słownych. Rozkładasz przed dzieckiem np. dziewięć różnych elementów. I prosisz by wykonywało to, co powiesz.

MiMowa-logopasja-6

Połóż czerwony kwiatek na środkowym polu. 

MiMowa-logopasja-7

W prawym górnym rogu umieść niebieski trójkąt.

MiMowa-logopasja-8

Następnie pod czerwonym kwiatkiem połóż żółte koło.

MiMowa-logopasja-9

I tak można grać do momentu użycia wszystkich przygotowanych elementów. Zamiana ról jest jak najbardziej mile widziana.

Jeżeli masz ochotę ułatwić dziecku zadanie i dodatkowo poćwiczyć liczby od 1 do 9 to zachęcam Cię do ich napisania na zalaminowanej planszy. Gdy użyjesz markera do whiteboard nie będziesz miała problemu ze zmyciem liczb po zakończeniu zabawy. Gra przebiega dokładnie tak samo, tyle że polecenia brzmią np.: Na pole numer 9 połóż niebieski kwiatek.

MiMowa-logopasja-10

Gra będzie trudniejsza, gdy instrukcje będą podawane na podstawie planszy z figurami z wykorzystaniem kodu. Zawsze proszę dziecko, by podawało mi instrukcję „przełożoną” na kwiatki, czyli dziecko nie mówi mi: Połóż żółty trójkąt w górnym rzędzie po środku; tylko: Połóż czerwony kwiatek w górnym rzędzie po środku. To jest naprawdę trudna sprawa 🙂

Wariant III

Jeżeli dziecko, z którym pracujesz nie radzi sobie z umiejętnością rozkodowywania instrukcji z figur geometrycznych jest na to rozwiązanie. Kiedy wykorzystasz minimum 3 różne wzory lub kolory kwiatków i użyjesz ich maksymalnie po 3 na jednej ramce, Twój towarzysz gry będzie mógł posadzić kwiatki w identyczny sposób jak zrobiła to Mi. Popatrz:

mimowa-logopasja-46

Wariant IV

Opiera się o umiejętność myślenia przez analogię. W ramce musisz posadzić kwiatki. Mi posadziła już 5 kwiatków. Pomóż jej posadzić następne kwiatki w jej ogrodzie.

MiMowa-logopasja-11

Kółko i krzyżyk

Tutaj nie trzeba za wiele pisać. Na pewno znasz zasady tej gry. Tyle, że w przypadku tych materiałów do zabawy wykorzystujesz dostępne elementy kwiatki lub figury geometryczne. Potrzebujesz dwóch różnych wzorów figur geometrycznych lub kwiatków oraz jednej planszy z dziewięcioma polami.

Do kolejnych ćwiczeń potrzebujesz jedynie kart z figurami geometrycznymi i kwiatkami.

Kategoryzacja

Zadania z kategoryzacją będą odnosić się do kategoryzacji według koloru i kształtu. Są to jedne z podstawowych umiejętności, które dość szybko pojawiają się u dziecka rozwijającego się w normie. Zobacz jak można bawić się przy użyciu kart z figurami geometrycznymi i kwiatkami.

Kategoryzacja według koloru
(przykładowe zadania)

MiMowa-logopasja-12

MiMowa-logopasja-13

Kategoryzacja według kształtu
(przykładowe zadania)

MiMowa-logopasja-14

MiMowa-logopasja-15

Wykluczanie

Ze względu na to, że kart z figurami i kwiatkami jest dość dużo z wykluczaniem można szaleć do woli 🙂

Wykluczanie według koloru

MiMowa-logopasja-16

Według kształtu

MiMowa-logopasja-17

MiMowa-logopasja-18

Wykluczanie według przynależności do innej grupy 🙂

Nie wiem jak to nazwać inaczej. Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi, prawda? 🙂

MiMowa-logopasja-19

Wykluczanie według innego ułożenia 🙂

MiMowa-logopasja-20

Ćwiczenia sekwencji

Naśladowanie

MiMowa-logopasja-21

Co będzie znajdować się w miejscu znaku zapytania i dalej?

Kontynuowanie

MiMowa-logopasja-22

A, co będzie znajdować się w miejscu znaku zapytania i dalej?

Uzupełnianie

MiMowa-logopasja-23

Co będzie znajdować się w miejscach, gdzie są znaki zapytania?

Ćwiczenia pamięci

Ćwiczenia pamięci P-półkulowej

Stymulują, jak sama nazwa wskazuje, prawą półkulę mózgu. Zadania związane z tą pamięcią są prostsze. Polegają na tym, że jednocześnie prezentujemy dziecku np. 3 kwiatki w różnych kolorach.

MiMowa-logopasja-24

Następnie zasłaniamy je w jednym czasie białą kartką, pod którą był schowany dokładnie taki sam zestaw kart. Dziecko powinno ułożyć wzór z pamięci, rozpoczynając wykonywanie zadania od strony lewej.

MiMowa-logopasja-25

MiMowa-logopasja-26
Ułożony wzór powinien być identyczny. Na koniec trzeba podnieść kartkę i sprawdzić czy 2 układy są dokładnie takie same 🙂

Ćwiczenia pamięci L-półkulowej

To zadanie trudniejsze, choć materiał może zostać taki sam. Zmienia się jedynie sposób prezentowania materiału. Pokazuję dziecku pierwszą kartę…

MiMowa-logopasja-27
… zakrywam ją.

MiMowa-logopasja-28

Przedstawiam dziecku drugi element…

MiMowa-logopasja-29

… i podobnie, jak przy pierwszej karcie, zakrywam ją. Tak postępuję z kolejnym/ -i elementami. Następnie dziecko powinno odtworzyć zaprezentowany przeze mnie układ rozpoczynając jego układanie od strony lewej. Na koniec trzeba podnieść kartkę i upewnić  się, że 2 układy są identyczne 🙂

Memo

Zasady tej gry są jasne i znane, jednak ja chciałabym zaproponować inną wersję tej zabawy. Chodzi o to, że pary w tym Memo nie muszą być identyczne, jak to zazwyczaj bywa. Mogą być one takie same ale inne i wyglądać np. tak, jak na zdjęciu.  Przez całą grę są widoczne, by ułatwić rozgrywkę lub zakryte w wersji dla dzieci starszych.

MiMowa-logopasja-30

Niezwykła kolorowanka

Do tej zabawy przydadzą się czarno – białe plansze z figurami lub kwiatkami. Podobnie jak we wcześniejszych ćwiczeniach istnieje kilka wariantów do wykorzystania.

Wariant I

Dziecko jak i Ty macie dokładnie takie same plansze z figurami geometrycznymi lub kwiatkami. Zamalowujesz wybrane elementy na swojej planszy w zaplanowany przez siebie sposób. Dziecko nie widzi Twojej planszy. Ty wydajesz polecenia słowne  w jaki sposób dziecko ma zamalować swoją planszę. Oczywiście gra może odbywać się w drugą stronę. To dziecko mówi Ci, co masz zrobić.

MiMowa-logopasja-32

Wariant II

By ułatwić zabawę możesz pokazać dziecku swoją planszę, ono ma zamalować elementy znajdujące się na jego planszy na podstawie Twojej planszy.

Wariant III

Gra opierająca się na zasadach gry w statki. Tym razem musicie mieć z dzieckiem po dwie  takie same plansze. Oznaczacie plansze w następujący sposób:

MiMowa-logopasja-31

Później zaznaczacie np. po 5 elementów na swoich planszach. Na końcu pozostaje typowanie figur lub kwiatków, dokładnie tak samo jak w wymienionej przed chwilą grze strategicznej.

Materiał czarno – biały możesz także przekazać dziecku do pokolorowania i wspólnych zabaw z rodzicem w domu.

Jeżeli chcesz możesz pobrać i wydrukować sobie instrukcję do gier.

To chyba tyle… 🙂

Mam nadzieję, że materiał przypadł Ci do gustu i że zaproponowane przeze mnie gry są dla Ciebie ciekawe. Jeżeli masz jeszcze jakiś pomysł na wykorzystanie tej pomocy podziel się tym koniecznie w komentarzach. Jestem bardzo ciekawa Twoich przygód w Magicznym ogródku 🙂

Koniec 🙂


logopasja-after-content
Logopedo, mam dla Ciebie bezpłatne materiały terapeutyczne
Rodzicu, zapraszam na bezpłatną konsultację


Podziel się wpisem z innymi!

6 Comments

  1. Hej Kasiu,

    dzięki za Twój głos odnośnie tej gry. To ważne, że jako Mama mówisz mi, że Ci się podoba:) To dla mnie ważne. Jak Mały trochę podrośnie masz gotową grę dla niego. Pozdrawiam.

  2. Bardzo ciekawe ćwiczenia, fajne jest to, że można wykorzystać je na wiele sposobów 🙂 pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *