Dopełniacz po raz kolejny!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

dopelniacz-kolejny-raz

Nie przez przypadek podrzuciłam Ci wczoraj na facebook’u logopasji stary wpis o ćwiczeniach z dopełniaczem. Zaproponowane tam ćwiczenia są dobre na początku terapii i nadają się bardziej dla młodszych dzieci niż np. dla dzieci 5+. Rzecz jasna czasem i z 5 – latkiem trzeba robić wszystko od początku, bo w terapii zawsze bierze się pod uwagę wiek rozwojowy dziecka a nie wiek metrykalny. Ale dziś nie o tym! No to o czyn?!

A no o tym co zrobić jak np. przerobiłaś z dzieckiem wszystkie przypadki z programowania języka a nadal błędy w spontanicznym wypowiadaniu się pojawiają się lub gdy na zajęcia trafia „starszak” i ma problem z fleksja języka polskiego. Jeżeli przynajmniej jeden z 2 przytoczonych przykładów Cię dotyczy –> Zapraszam!

Dopełniacz po raz kolejny!

Na rynku wydawniczym jest sporo pomocy, które ułatwiają programowanie języka. Moim zdaniem najbardziej obszerną i opracowaną bardzo solidnie jest „Powtarzam, Rozumiem, Nazywam” z Wydawnictwa WIR. Kiedyś opisywałam część pierwszą tej pomocy w cyklu Ajtejnatywy. Ale tak na dobrą sprawę najwięcej przykładów na ćwiczenia w odmienianiu jest w części drugiej.

Ale do czego dążę? A no do tego, że czasem przerobienie np. tej pomocy nie wystarczy, żeby osiągnąć sukces lub / i proponowane tam zadania są zbyt mechaniczne i trywialne. 

Pamiętasz jak kiedyś na facebook’u opublikowałam TO zdjęcie?

logopasja1

Wtedy wiele osób pisało mi, że to dokumentacja, doktorat, itd. 🙂 A to właśnie zbiór pomocy do ćwiczeń fleksji 🙂 Ps. Jasne, że nie ma tam tylko samego Dopełniacza 😉 Są także zadania na inne przypadki oraz sporo materiałów do rozbudowywania słownictwa i nauki czasów w ciekawy sposób. Dodam tylko na marginesie, że obecnie wszystko mieści się w 2 segregatorach.

Właśnie w tym zbiorze mam takie ćwiczenie, dzięki któremu prócz odmiany uczę dziecko logicznego myślenia. Popatrz.

dopelniacz-2

dopelniacz-3

doleniacz-10
dopelniacz-4

Są to tylko wybrane elementy z tej pomocy. Scenek sytuacyjnych jest 9. Wszystkie są bliskie dziecku.
Ćwiczenie przebiega następująco. Pokazuję dziecku małe obrazki do kilku scenek (np. do 3 – 4) a potem pokazuję większy obrazek. Dziecko ćwiczy odmianę układając zdanie np. Mama potrzebuje (Czego?), żeby upiec ciasto.

Podsumowanie

Jestem ciekawa, jak Ty ćwiczysz odmianę z dzieciakami 🙂 Mój kolejny pomysł już znasz.


Spodobał Ci się dzisiejszy wpis?

Jeżeli tak, to świetnie! DOŁĄCZ do pozostałych a otrzymasz mojego e-booka Diagnoza logopedyczna w pigułce oraz innych BEZPŁATNYCH materiałów. Czasem powiadomię Cię też o moich najnowszych artykułach. Doceniam to, że tu jesteś. A teraz...

Wpisz imię

Podaj e-mail

Coś podobnego!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Posted in Blog, Ćwiczenia językowe, Ćwiczenia myślenia and tagged , , , .

3 Comments

  1. Bardzo fajny pomysł! Szukam czegoś podobnego do ćwiczeń i chyba pozostaje mi sobie narysować. Podpowiedziałabyś jakie jeszcze są tematy tych scenek oprócz widocznych na zdjęciach. Szukam inspiracji;) Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *